Akvárium - jednání u kulatého stolu
31.5.2000
Středeční dopolední program semináře CASLIN pokračoval diskusí kolem kulatého
stolu, v podobě oblíbeného "akvária" kde 11 představitelů resortu školství
a kultury s moderátory Martinem Svobodou a Zuzanou Řepišovou otevřelo diskusi
postupně na šest témat:
- Potřebná úroveň školního vzdělání
- Další vzdělávání
- Organizace dalšího vzdělávání
- Lektoři
- Obsah dalšího vzdělávání
- Akreditace, certifikace.
Účastníci "akvária" se v časovém limitu vyslovovali k jednotlivým tématům,
následovala diskuse v rámci kulatého stolu, komentář zahraničních lektorů
k naneseným otázkám a každé téma uzavírala diskuse publika.
ad 1) Potřebná úroveň školního vzdělání
Účastníci kulatého stolu se věnovali otázkám úrovně vzdělání, typu škol, tj.
oblasti "teorie" (VŠ knihovnické a jiné) a "řemesla" (vyšší střední
a středoškolské).
Úvodní vyjádření vybraných zástupců v "akváriu" podporovala jak užitečnost
všech tří typů škol, tak vyjadřovala potřebu především VŠ, ať už formou
magisterského knihovnického studia po absolvování bakalářského studia
jakéhokoliv typu VŠ, nebo přímo nejvyšším typem knihovnického vzdělání.
Větší podporu mělo vyšší střední vzdělání před středoškolským. Diskuse
kolem kulatého stolu dále nanesla různost požadavků podle typu knihoven,
problémy se zařazením knihovníků ve službách. Jako důležitý zdroj informací
se potvrdil průzkum zpracovaný Národní knihovnou v Praze, mapující
vzdělanostní, věkovou a mzdovou situaci v českých knihovnách.
Shrnutí potvrdilo potřebu několika úrovní vzdělání v rozsahu podle typu
knihovny a konkrétních potřeb. Podstatnou vlastností je otevřenost, schopnost
se učit, rychle se adaptovat na nové potřeby.
Zkušenosti ze zahraničí, jak v komentáři uvedli zahraniční lektoři, jsou
odlišné, jednoznačně převažují absolventi VŠ, bakaláři, ve vyšších
funkcích PhD. Ale i ze zahraničí zazněl termín "řemeslná zručnost", potřebná
pro pomocné práce, absolventy SŠ.
Širší diskuse potvrdila zájem na co nejvyšším vzdělání zaměstnanců od
knihovnického zaměření po různé typy škol, podstatná je vědomostní
flexibilita. Byla zdůrazněna potřeba rozvoje oboru, vědeckých prací v oboru na
nejvyšší úrovni, rozvoj teorie a metod.
ad 2) Další vzdělávání
Téma dalšího vzdělávání, tj. mimoškolního vzdělávání, zahrnovalo otázky
odpovědnosti, motivace, zaměření rozvoje a také problematiku financování.
Názory potvrzovaly zejména odpovědnost jednotlivce- zaměstnance, ale i nutnost
podpory motivace ze strany státu a zaměstnavatele, možnosti profesní
organizace, spolkové, podpůrné činnosti. Potřebný rozvoj dovedností, znalostí,
pochopení vazeb a souvislostí, schopnost týmové práce. Nejsložitější je
otázka financování, kde byla podporována kombinace podílu zaměstnance
i zaměstnavatele.
Nejdůležitější je posílení motivace. Shrnutí vyzvedlo zásadní odpovědnost
u jednotlivce-zaměstnance, podíl má také zaměstnavatel, vedení organizace, stát
má vytvořit dobré podmínky, umožnit metody podpory jak je využíváno
v zahraničí (USA, UK). Finanční podíl mají všechny skupiny, stát nepřímými
mechanizmy (granty, daňové úlevy aj.).
Komentář zahraničních lektorů potvrdil uvedené názory s tím, že je třeba
rozlišovat mezi školním a dalším vzděláváním, klást důraz na odpovědnost.
Významný odborník by měl sám školit své kolegy apod.
Shodný závěr - podmínky musí vytvářet stát, financování je na zaměstnavateli,
částí na vzdělávací instituci až na posledním místě na zaměstnanci.
ad 3) Organizace dalšího vzdělávání
Do organizace dalšího vzdělávání spadají kurzy, rekvalifikace, trénink,
otázka sdružování vzdělávacích aktivit na různých úrovních (podle regionů,
resortů apod.). Názory nepodpořily vznik jednoho centra pro další vzdělávání,
ale potřebu koordinace nabídky, určité integrace. Nutno brát v úvahu specifika
rezidenčních kurzů a distančního vzdělávání. Podstatné je shrnutí informací
o dalším vzdělávání, zajištění přehledu, dobré orientace v nabídce pro zájemce,
využití programů a grantů. Podpora představy jednoho centra byla obhajovaná
v souvislosti s katalogem prací, nutnou koordinací, vypracováním kariérních řádů,
metodickou rolí centra. Možnost sdružování podle typů dalšího vzdělávání,
průnikově-satelitně včetně nabalování oborových specializací.
Shodně bylo podpořeno centrum zajišťující přehled o nabídce, garantující
sladěný a vymezený obsah kurzů, centrální metodiku s možností lokální
adaptace na konkrétní podmínky.
Z geografického hlediska výhody a nevýhody rezidenčních kurzů i distančního
vzdělávání. Podchytit povinnost centra archivovat registr absolventů, lektorů,
zpracování kariérního řádu atd.
V zahraničí se potvrzuje potřeba střediska udržujícího přehled o nabídce
kurzů, zajišťujícího řadu informací a mající podporu všech knihoven
a profesních asociací.
Závěr - sdružování z hlediska geografického, podle typů "resortů" podle typu
kurzů, obsahu kurzů. Cílem je zajištění informací a možnosti výběru pro
jednotlivce, modularita kurzů.
ad 4) Lektoři dalšího vzdělávání
Otázky k tomuto tématu se týkají zapojení profesionálních knihovníků nebo
profesionálních učitelů u knihovnických témat kurzů. Využití specialistů
(právníků, psychologů, manažerů, informatiků) se schopností přizpůsobit
výklad potřebám oboru. Důležité je hodnocení úrovně kurzu a lektorů
frekventanty kurzů.
Zajištění certifikace lektorů, zaručení kvality kurzu. Mobilita - finanční
nároky, ale problémy i v možnostech-programech, závazcích, výhoda v přenášení
znalostí. Zmíněna byla potřeba podpory ze strany vedoucích institucí
k uvolňování pracovníků pro vykonávání lektorské činnosti.
Shrnutí diskuse potvrdilo pro lektory výhodu kombinace poloviny profesionálních
knihovníků a poloviny učitelů. Profesionální učitelé mohou pomoci s průpravou
knihovníků pro lektorskou činnost. Potřebné zapojení specialistů do dalšího
vzdělávání. Nutné hodnocení - zpětná vazba od účastníků kurzů.
Ze zahraničních zkušeností kladen důraz na kvalitu lektorů, od čehož se
odvíjí výsledky. Hodnocení lektorů provádí studenti, je určeno jak pro
lektora, tak pro děkana fakulty. Upřednostňování multimediálního
způsobu - přednáška, seminář, workshop - ve skupinách.
Závěr:
Vyrovnaná účast profesionálních knihovníků a profesionálních učitelů, (nutná
motivace zaměstnavatelů k umožňování lektorské činnosti).
Využití specialistů z dalších oborů.
Mobilita - otázka financí.
Hodnocení lektorů (certifikace) - záruku kvality by garantovala asociace.
ad 5) Obsah dalšího vzdělávání
Toto téma bylo rozděleno na 4 otázky:
- Jak stanovit, co by mělo být obsahem (ze zkušenosti, z hlediska zájmu).
- Forma - rezidenční vzdělávání, dálkové (distanční) vzdělávání.
- Ověření účinku, výsledek vzdělávání.
- Hodnocení lektora i podkladů.
V diskusi k první otázce zazněla potřeba průzkumu se zahrnutím vizí, trendů.
Forma vzdělávání závisí na cíli, kterému má vzdělání sloužit. Ověření účinku
např. vstupní a výstupní ověření znalostí, různé názory na zkoušky,
vhodnější je závěrečná práce zaměřená na praxi, v kombinaci se skupinovým
hodnocením absolventů. Osvědčené jsou závěrečné diskuse, prezentace názorů
a postojů. Hodnocení lektora zahrnuje i hodnocení podkladů pro kurz, ukazuje
i na celkovou úroveň centra, v jaké kvalitě má studijní materiály. Doporučované
teze k samostudiu.
Velký zájem o zavedení vzdělávání formou on-line, výzva k zavedení těchto kurzů.
Zahraniční lektoři doporučili v diskusi zjednodušení problému, sjednocení
potřeb, posloupnost kroků - důraz na hlavní potřeby, účel kurzu, cíl kurzu -
plán vlastní práce a využitelnosti ve vlastní instituci. Začínat u základů,
během práce tvořivě postupovat. K otázce využití volného času (víkendové
kurzy) - problém u obou skupin, lektorů i absolventů.
Důraz na nutnou změnu myšlení - pochopit, že je nutné ve vzdělávání
pokračovat.
ad 6) Akreditace - certifikace
Poslední téma zahrnuje akreditaci kurzů, certifikaci kurzů a lektorů,
certifikaci pro absolventy. Akreditaci kurzů/programů požaduje zaměstnavatel
i jedinec. Má význam pro zařazení do třídy, perspektivně pro zpracování
kariérního řádu. Akreditaci poskytuje resort -MŠMT, zájem o rozšíření na
profesním základě, posílení autority SKIP, vytvoření akreditačního výboru
nebo rady, vzdělávací komise, příp. další instituce. Záleží na obsahu a cíli.
Je nutné k hodnocení dalšího vzdělávání.
Potvrzení/osvědčení, certifikát o absolvování kurzu je potřebný, jedná se
o společenský kapitál, může znamenat finanční přínos. Na tomto osvědčení má
zájem jak instituce, tak jedinec jako garanci kvality. Certifikát pro
absolventy kurzu požaduje jedinec i instituce, je nutná z hlediska vazby na
funkční a platový postup.
Vyjádření zahraničních lektorů se opíralo především o dosažené znalosti,
dovednosti, ne doklad o absolvování kurzu. Na druhé straně je žádoucí
doložit získání diplomu, zajištění zohlednění vzdělání, strukturu odměn.
Absolvování kurzů vytváří osobnost člověka.
Z dalších poznámek a námětů je to stanovení plánu školení, tréninku
s následným promítnutím ve finančním ohodnocení. Dosud snad jen navýšením
osobního ohodnocení. Zaměstnavatelé mají zatím jen velmi malý prostor pro
rozšíření motivace. Zmíněn registr absolventů.
|