|
|
Knihovnictví v širších souvislostech - vzdělání a
povolání
Jiří Cejpek
Úvodní poznámka
Navazuji na svůj nedávno uveřejněný článek "Knihovnictví v širších
souvislostech" [1], jehož hlavní myšlenky lze stručně vyjádřit
následujícími slovy. Knihovny jako zprostředkovatelky znakově
zaznamenaných znalostí, zkušeností, příběhů a prožitků (dále jen
zaznamenaných znalostí) musí vyjít ze své částečné izolace a nově hledat
své místo na slunci. Objem zaznamenaných znalostí v důsledku nevídaného
rozvoje informačních technologií zejména ve druhé polovině 20. století
neobyčejně vzrostl. Vedle tradičních dokumentů se objevují v
rychlém sledu stále nové druhy médií a ty se stále zdokonalují. Obstojí
knihovna, instituce doprovázející člověka po tisíce let, v "konkurenci"
s rozhlasem a televizí, jež čeká v brzké době přerod v interaktivní
masmédia, odolá vpádu počítačů a jejich sítí typu internetu na pracoviště
a do domácností? V uvedené stati jsem se pokusil o výčet podmínek, za
nichž by se knihovna jako instituce mohla v příštím století uchovat,
ovšem ve výrazně pozměněné podobě. Ostatně tyto změny již probíhají
před našima očima. Klademe si ovšem otázku, zda v dostatečné míře,
dostatečně rychle a správným směrem. Na ni můžeme odpovědět pouze tím, že
budeme pojímat knihovny v komplexu měnících se informačně komunikačních
procesů v globalizující se společnosti. Zatímco jsem se ve zmíněném
článku soustředil hlavně na obhájení toho, že teorii knihovnictví je
třeba chápat jako součást širšího vědního komplexu nazývaného informační
vědou, v tomto svém vystoupení se soustředím na školní a mimoškolské
vzdělání a povolání knihovníků a informačních pracovníků.
Informační nebo učící se společnost?
Přes neobyčejnou oblibu předpovědí dalšího vývoje společnosti
stále vstupujeme na tenký led, kdykoli se o takové předpovědi, byť
tzv. vědeckými metodami, pokoušíme. Po desetiletí jsem shromažďoval
nejrůznější prognózy na dobu 10, 20 i více let. Když pak ta doba
uplynula, porovnával jsem je s tím, co skutečně nastalo. Tato srovnání
vyzněla často groteskně. Mnohdy se ukázalo, že předpověď se sice
uskutečnila, ale dotyčný jev byl pro společnost bezvýznamný. Docházelo
k velkým omylům a také k jevům a situacím, které moderní proroci
vůbec nepředpokládali. Přesto si vážím takových specialistů jako
jsou Meadowsovi a Randers [2], nebo zprávy Mezinárodní komise UNESCO
"Vzdělávání pro 21. století" [3], k níž se budu ve svém vystoupení stále
vracet. Takové vize jsou nanejvýš potřebné. Mají velkou inspirativní
sílu. Jejich uskutečnění však závisí na mnoha obtížně předvídatelných
faktorech a je tedy velmi nejisté.
Už v Berlíně v r. 1996 jsem na mezinárodním sympoziu ISI ´96 vstoupil
s pochybnostmi o správnosti používání dnes celosvětově rozšířeného
výrazu "informační společnost" [4]. Základní nedorozumění spočívá v tom,
že i odborníci často zaměňují dva pojmy, které je třeba od
sebe důsledně odlišovat: potenciální, tj. znakově zaznamenanou informaci
jako psychofyziologického jevu a procesu odehrávajícího se v našem vědomí
prostřednictvím našich smyslů. Teprve tento proces se může stát vstupní
branou k našemu poznání, myšlení, konání a chování. Avšak o tom, co z
této "nabídky", kterou nám poskytuje naše interakce s okolím, přejde
do našeho endoceptu a zpracuje se na poznatky, rozhodují takové naše
typicky lidské vlastnosti a schopnosti jako jsou motivace, vůle poznávat,
schopnost učit se a pak následně schopnost uplatnit tyto poznatky v
kultivaci vlastních postojů, v jakémkoli jednání atd. Vedle této roviny
individuální je tu ovšem i rovina sociální. Společnost vytváří různorodé
podmínky k tomu, aby jednotlivec mohl tyto a další individuální vlastnosti
v různé míře uplatnit.
Na jedné straně tedy neobyčejně rychle rostoucí objem zaznamenaných
znalostí, často ovšem "znečištěných" odpadem iracionálních představ
a názorů (viz např. v internetu), na druhé straně jen pomalu
se vyvíjející lidský mozek se svou omezenou kapacitou a nám dosud málo
známá lidská mysl. A mezi nimi rychle se vyvíjející informační technika
a technologie, které nabízejí stále snadnější přístup k tomuto rostoucímu
objemu znakově zaznamenaných znalostí.
Pro naše úvahy je to jeden z mnoha protikladů, o nichž se hovoří jako
o hlavních rozporech 21. století, protiklad nejdůležitější. Již před
mnoha lety jsme ho nazvali sociálním informačním problémem.Ten je
i základním problémem školního a mimoškolního vzdělávání, na němž
knihovnictví participuje. Otázka zní: co z toho rostoucího objemu
znakově zaznamenaných znalostí a v jaké reprezentaci učinit předmětem
učení na různých druzích školního a mimoškolského vzdělávání tak, aby
budoucí generace byly vzdělanější a nebyly přitom zahlcovány nadbytečným
množstvím faktografických znalostí.
Máme-li už neodbytnou potřebu pojmenovat současnou společnost z pohledu
našich vizí, pak se mi zdá, že by bylo vhodnější označit ji nikoli
jako společnost informační, ale jako společnost učící se - z hlediska
jednotlivce celoživotně. Mít k tomu vhodné a snadno dostupné potřebné
informace, a to i ve znakově zaznamenané podobě, je k prosazování takové
vize jistě zásadně důležité. Ale klíč k dosažení takové společnosti je
v každém jednotlivci, který je ovšem do značné míry závislý na stavu
společnosti v níž žije, na míře svobody čerpání informací z dostupných
zdrojů, míře otevřenosti této společnosti, její demokratičnosti atd.
Čtyři pilíře vzdělávání pro 21. století
V roce 1993 vznikla na půdě UNESCO Mezinárodní komise "Vzdělávání pro
21. století", která byla pověřena, , aby vypracovala návrhy, jež by
umožnily přizpůsobit vzdělávací systém základním požadavkům globální
společnosti 21. století. V čele komise stanul bývalý prezident Evropské
komise, významný francouzský a evropský politik Jacques Delors. Výsledky
jednání komise shrnula zpráva, která byla přeložena i do češtiny. Ta
se stala podkladem pro diskuze o připravovaném českém Národním programu
rozvoje vzdělávání. To se ve zprávě chápe v nejširším možném rozsahu
od předškolního až po vysokoškolské a další jako vzdělávání,
které je určeno všem věkovým kategoriím, všem profesním skupinám a všem
sociálním vrstvám. Míní se jím vzdělávání, které probíhá ve školách a
dalších vzdělávacích zařízeních i mimo ně. A konečně se pod tento pojem
zařazuje také osobní zdokonalování příjmem informací z nejrůznějších
zdrojů a jejich zpracováním na poznatky. Z hlediska české terminologie
jde o procesy zahrnující jak vzdělávání, tak výchovu. Jde o
komplexní a celoživotní utváření osobnosti, pro něž autoři zprávy často
používají pojem učení.
Má-li být takto pojaté vzdělávání úspěšné, musí být podle Delorosovy
zprávy založeno na čtyřech základních typech učení, které se v průběhu
života každého jedince stanou v jistém smyslu pilíři jeho rozvoje.
- Učit se poznávat.
- Učit se jednat.
- Učit se žít společně.
- Učit se být.
Učit se poznávat znamená učit se učit, opět ovšem v tom širokém pojetí
učit se z nejrůznějších zdrojů. To předpokládá nejen naučit se hodnotit
rozšiřující se škálu zdrojů pro rozvoj vlastní osobnosti, ale osvojit
si schopnosti, soustředit se, pamatovat si a tvořivě myslet. Jde o
to naučit se čerpat ze zdrojů poznávání tak, aby se u každého jedince
dosáhlo jisté rovnováhy mezi všeobecným rozhledem a specializací, mezi
znalostmi získanými bezprostřední zkušeností a znalostmi získanými
prostřednictvím médií. Přitom se vyvarovat jak nedostatku znalostí,
kdy se našemu myšlení nedostává dostatek podnětů, tak nadbytku, které
může naše myšlení zamlžovat.
Člověk zpravidla nepoznává svět kolem sebe jen pro poznání jako takové,
ale pro své jednání, konání a chování, které mu umožní pohybovat se
v nejrůznějších sociálních prostředích od rodinného až po prostředí v
nejrůznějších společenských institucích, především však v profesích, pro
něž se svým vzděláváním záměrně připravil. Učit se žít společně vyžaduje
jako významná funkce vzdělávání učit se od nejútlejšího věku chápat, že
lidé jsou na jedné straně různí, různých povah, národností a ras, na
druhé straně, že jsou si v základních rysech podobní a na sobě vzájemně
závislí. Intenzivní globální výchova je při dnešním "zmenšování se"
světa zvlášť významnou složkou vzdělávání. Je to výchova k toleranci,
ke schopnosti empatie5/.
Poslední pilíř vzdělávání - učit se být - má charakter
shrnující. Vzdělávání by mělo být takové, aby vedlo k všestrannému
rozvoji každého jednotlivce. Člověk je schopen (pravděpodobně na rozdíl
od ostatních živočichů) plně si uvědomovat sebe sama. Všestranný rozvoj
osobnosti znamená osvojit si schopnost jednat autonomně, na základě
vlastního úsudku a osobní odpovědnosti a nezanedbat žádné z hledisek svého
osobnostního fondu: paměť, myšlení, smysl pro krásu, fyzické vlastnosti,
komunikační schopnosti atd. Učit se být lze také chápat jako určitou
obranu proti dehumanizaci v důsledku prorůstání technických prostředků
a technologií do organizmu společnosti (i když se na druhé straně musíme
učit s nimi žít), proti nejrůznějším ideologiím apod. [6]
Čtyři pilíře vzdělání pro 21. století mají pro nás nejméně trojí význam:
- Každému z nás poskytují jistou orientaci, ukazují nám, jak zaměřovat naše vlastní celoživotní vzdělávání.
- Jsou opěrnými body pro zaměření činnosti jakýchkoli institucí či pracovišť zprostředkujících znakově zaznamenané poznatky, zejména pak těch, které mají charakter veřejnoprávních institucí jako jsou např. veřejně přístupné knihovny; jsou vodítkem zvláště pro jejich akviziční politiku.
- Jako základní pevné orientační body pro vzdělávání pro 21. století jsou i pilíři nejen pro obsah a strukturu studijních programů oboru informační studia a knihovnictví, ale ve větší či menší míře pro obsah a strukturu jednotlivých předmětů těchto programů, ať se uskutečňují formou přednášek, seminářů či cvičení v různých formách školního nebo mimoškolského vzdělávání.
Univerzitní vzdělávání pro 21. století
Principy vzdělávání pro 21. století v tom nejširším pojetí, jak jsem je
vyjádřil pomocí čtyř pilířů z Delorosovy zprávy, platí pochopitelně
i na úrovni vysokoškolského, resp. univerzitního vzdělávání.
Pokusím se na základě vlastních zkušeností, s použitím názorů některých
svých kolegů (např. prof. C. Höschla, prof. V. Cepla, prof. A. Lasse
aj.), dokumentu Magna charta evropských univerzit (1988) a s využitím
těch částí Delorosovy zprávy, které se týkají univerzitního studia,
stručně charakterizovat základní tendence na tomto úseku vzdělávání. K
jednotlivým bodům pak připojím závěrečné poznámky k současnému stavu
a perspektivám dalšího vývoje studijního oboru informační studia a
knihovnictví v České republice.
- Autonomie a akademická svoboda univerzit umožňují svobodnou diskusi
o základních vědeckých a etických otázkách a tím přebírají značný díl
odpovědnosti za další vývoj společnosti.
- Univerzitní výuka je obohacována výsledky tvořivého výzkumu, který
vychází z potřeb společnosti.
- Univerzity plní dvě zdánlivě protichůdné sociální funkce: připravují
k povolání (spíše na bakalářském stupni studia) a hledají cesty,
jak dát vzděláním životu smysl a jak naplnit přirozenou lidskou touhu po
poznání (spíše na magisterské úrovni a v postgraduálních typech studia).
- Základní poslání univerzit je obsaženo už v samotném slovu
univerzita. Zatímco prudce rostoucí objem lidského poznání vede v důsledku
nezbytné dělby práce ke stále užším specializacím, je posláním univerzit
vytvářet z těchto střípků poznání opět přirozený celek. Znamená to
jednotlivé poznatky integrovat, resp. Reintegrovat, prosazovat celostní
pohled na svět, chápat lidskou kulturu v tom nejširším pojetí apod. Jde
tedy o to, aby se na univerzitách prosazovala výuka nikoli
ve velkém počtu více či méně izolovaných předmětů, ale v co nejširších
souvislostech, které ještě mají v příslušných oborech smysl. To ostatně
souvisí i s retencí poznatků v paměti. C. Höschl vtipně nazývá tyto
souvislosti "usnadňovače zapamatování".
- Univerzity jsou sídlem učení a studia otevřené všem, kdo touží po
vzdělání a mají předpoklady a vůli se vzdělávat, a to v průběhu celého
života.
- Univerzity jsou zvláštním druhem partnerství mezi učiteli a studenty
(collegia) Řízení univerzit a jejich jednotlivých složek od nejnižších
organizačních útvarů jako jsou např. laboratoře, katedry a ústavy,
přes fakulty až po nejvyšší orgány univerzit nesnášejí autokratické
a autoritářské metody a způsoby, ale vyžadují především demokratickou
diskusi. Prosazuje se pojetí univerzitní výuky jako služby studentům
zahrnující ovšem i jejich náročnou kontrolu.
- Často se poukazuje na rozdíly - zjednodušeně řečeno - mezi univerzitní
výukou v USA a v Evropě, resp. ještě výrazněji u nás [7], kde jsou tyto
rozdíly ještě markantnější. Opět poněkud zjednodušeně: v Evropě se klade
důraz zejména od dob francouzských encyklopedistů spíše na znalosti, v
USA pak spíše na schopnosti jejich využití, na postoje a rozhodování v
různých situacích apod. S prudkým nárůstem znakově zaznamenaných znalostí
je v Evropě tento problém stále palčivější. Zdá se však, že jeho řešení je
někde v půli cesty. Pohyb evropských univerzit je v tomto směru zřetelný.
- Aby univerzity splnily své poslání, překračují zeměpisné a politické
hranice, mají mezinárodní charakter. Stávají se dokladem naléhavé potřeby
odlišných kultur navzájem se poznávat a ovlivňovat.
Závěrečné úvahy
V padesátileté historii Ústavu informačních studií a knihovnictví [8]
jako zatím největšího a nejvýznamnějšího univerzitního pracoviště v
oboru docházelo nejen k průběžným dílčím změnám, ale také se udál jeden
nezdařený pokus o reformu studijních programů. K jedné úspěšné reformě
došlo. Za reformu studijních programů považuji jejich zásadní změny,
za dílčí změny pak jejich dílčí úpravy.
První zásadní reforma na tehdejší katedře vědeckých informací
se připravovala v postupně se uvolňující atmosféře druhé poloviny
60. let, a to dokonce v rámci státního úkolu, jehož jsem byl hlavním
řešitelem. Reforma chtěla nejen využít toto uvolňující se klima k
prosazení jisté liberalizace studia, ale také vyjít vstříc očekávanému
nástupu nových informačních technologií. O tom, jak široce a hluboce
byl tento výzkumný úkol založen, svědčí nejen to, že se ho zúčastnil
rozsáhlý tým odborníků, ale i to, že se nové studijní programy měly
zakládat na podrobně rozpracovaných profesiogramech. Když pak došlo v
listopadu 1973, tedy již v období hluboké normalizace, k závěrečnému
oponentnímu řízení tohoto státního úkolu na tehdejším Federálním
ministerstvu pro technický a investiční rozvoj, byla sice závěrečná zpráva
náležitě pochválena, ale pak putovala do koše. Nástup nových technologií
se nekonal. K uskutečnění návrhů na reformu nedošlo. Stávající studijní
programy naopak postihla tuhá normalizační opatření.
Zdařila se teprve druhá zásadní reforma studijních programů pražské
katedry, která se začala připravovat již v prosinci 1989,
kdy vznikla komise pro změnu učebních programů. Účelem reformy bylo
odideologizovat výuku, vytvořit předpoklady pro uvolnění do té doby
velmi nepružné struktury studia, otevřít se více Filozofické fakultě,
jiným fakultám a vysokým školám a obdobným pracovištím
v zahraničí. Šlo také o to přizpůsobit se novým technologiím, jejichž
mohutný průnik do tehdejšího Československa se očekával oprávněně. Komise
za účasti i řady externích spolupracovníků připravila v průběhu čtyř
měsíců studijní programy tak, že se mohly od zimního semestru 1990-91
začít postupně promítat do výuky.
V průběhu uplynulých deseti let se studijní programy jak pražského ústavu,
tak od roku 1993 nově vzniklého oddělení knihovnictví Ústavu bohemistiky
a knihovnictví Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity
přizpůsobovaly měnícím se společenským potřebám, a to zvláště pokud jde
o nezbytnost zavádění nových informačních technologií. Systém povinně
volitelných přednášek a seminářů, volitelnost zaměření (informační,
knihovnické, knihovědné) a řada dalších opatření vytvářela vhodný prostor
pro uskutečňování těchto změn. Obsahové a strukturální změny studijních
programů lze vysledovat přibližně vždy po dvou letech v obměňovaných
studijních programech a osnovách, jež jsou dnes v elektronické podobě
přístupny studentům i odborné veřejnosti.
Dosavadní vývoj vzdělání ve studijním oboru informační studia a
knihovnictví se dosud hodnotil spíše uváděním počtu učitelů, počtem
uchazečů, studentů a absolventů jednotlivých úrovní studia (bakalářského,
magisterského a doktorského), uveřejňováním seznamů anotovaných záznamů
obhájených diplomových a dalších vysokoškolských prací, otázek ke
státním závěrečným zkouškám apod. To spolu s občasným hodnocením
posledního vývoje studijního oboru v odborném tisku nesporně podávalo
určitý obraz o tom, jakých výsledků se dosáhlo. V letech 1991-1994
zveřejňoval pražský ústav výroční zprávy. Z takto zveřejňovaných dokumentů
se vývoj oboru v uplynulých deseti letech jeví jako velmi příznivý a
koncepčně dobře založený.
Domnívám se však, že dnes už jen takové reference nestačí. Myšlenky
Charty evropských univerzit, Delorsovy zprávy a dalších obdobných
dokumentů a také zkušenosti z vývojových tendencí předních univerzit
demokratické části světa nás vybízejí k hlubší analýze a následně k
široce založené odborné diskusi o stavu studijního oboru informačního
studia knihovnictví. Bude nutno zamyslet se nad dosahováním akademických
hodností učitelů oboru (což považuji v tomto oboru za vůbec nejpalčivější
problém), nad jejich osobními, odbornými a
pedagogickými kvalitami, bude třeba zhodnotit vztahy mezi učiteli a
studenty. Dnes např. chybí zpětná vazba, tj. anonymní posuzování úrovně
výuky studenty. To se uplatňovalo v první polovině 90. let a praktikuje
se na mnoha západních univerzitách. S otázkami dosahování akademických
hodností a s kvalitou výuky souvisí stav vědeckovýzkumné činnosti na
obou pracovištích. Žádoucí by byla tato činnost zejména na těch úsecích
informační vědy, které souvisejí se vztahem znakově zaznamenaného poznání
(potenciální informace) a informace jako psychofyziologického jevu a
procesu. Informační věda nemůže být vnímána jen jako jakási "ozdoba"
oboru, jež sama o sobě obor zvědečtí, dodá mu patřičný lesk a pomůže
při prosazování potřeb oboru u vyšších fakultních a univerzitních
instancí. Měla by být pojímána jako integrující síla umožňující lépe
pochopit širší souvislosti, podstatu a smysl oboru a také postavení
institucí, které se v něm vytvářejí, vyvíjejí a rovněž zanikají. To
jsou jen některé náměty, které by se měly stát předmětem analýzy a
diskuze. Změny, které z toho vyplynou, budou se pochopitelně týkat nejen
ústavů v Praze a v Opavě, ale také nově zaváděných pracovišť našeho
studijního oboru na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně
a na Fakultě humanitních studií Západočeské univerzity v Plzni. Naše
přibližování se k Evropské unii, k evropským strukturám a k demokratické
části globalizujícího se světa současně s plným využitím našich dobrých
tradic ve vzdělání to vyžaduje. To je velmi aktuální téma. V univerzitním
studiu oboru informační studia a knihovnictví, zvláště na jeho stupni
magisterském a doktorském, jde však ještě o víc: proniknout k pochopení
současného měnícího se světa, zejména těch jeho složek, které se týkají
informace, komunikace a lidského myšlení.
Literatura a poznámky
[1] Cejpek, J. Library Science in Broader Contexts. The National Library:
literary review 1999, vol. 10, no. 6, pp. - The latest general outlook on
the library science profession in the CR is then given by Vlasák, R. The
Education of Librarians in Bohemia. Čtenář. 1998, vol. 50, no. 9, pp.
242-247.
[2] Meadows, D.H. ; Meadows, D.L. ; Randers, J. Stepping Over In Between: The
Confrontation of Global Collapse With the Idea of a Sustainable Future. 1st ed.
Prague : Argo, 1995. p. 319.
[3] Learning is a Hidden Treasure. A Report by the UNESCO International Commission
"Education for the 21st Century". 1st ed. Prague: Institute of School Research
and Development, 1997. p.125.
[4] Cejpek, J. Informationsgesellschaft oder eine andere Gesellschaft? In:
Knowledge Management und Kommunikationssysteme. Workflow, Management, Multimedia,
Knowledge, Transfer. Proceedings des 6. Internationalen Symposium für
Informationswissenschaft ISI ´98. Prag 3.-7. November, 1998, s. 481-486.
[5] Pike, G. ; Selby, D. Global Upbringing. 1st ed. Prague: Grada, 1994.
p. 332.
[6] For a better understanding of the principle of "learning to be" see Faure,
E. et al. Learning to be. The World of Education Today and Tomorrow. 1st ed.
Paris: UNESCO, 1972. - Fromm, E. To Have or to Be? 1st ed. Prague: Our Armed
Forces, 1992. p. 170.
[7] See, e.g., the interview with Professor Andrew Lass about university teaching
in this country and in the USA. Universitas, 1999, no. 1, pp.
23-33.
[8] The beginnings of university education for librarians on the territory of
today's Czech Republic can be traced back to the year 1927 when Z.V. Tobolka
established a two-year library science course at the Faculty of Arts of
Charles University in Prague for the education of librarians of research and
administrative libraries.
| |
|