Průzkum věkové, vzdělanostní a mzdové situace v knihovnách
České republiky
Zlata Houšková
Úvod
V průběhu září - listopadu 1999 provedla Národní knihovna ČR průzkum věkové,
vzdělanostní a mzdové situace v knihovnách ČR. Primárně byl průzkum zaměřen
na veřejné knihovny v obcích a městech. Srovnávací skupinou byly knihovny
specializované, a to ústřední odborné, vysokoškolské, lékařské, knihovny
Akademie věd a některé další (knihovny podnikové aj.). Jako metoda sběru dat
byl zvolen formalizovaný dotazník, který vyplňovali podle podrobných pokynů
vedoucí pracovníci knihoven. Na formulaci otázek v oblasti mezd se podílel
odborový svaz pracovníků knihoven. Zpracování dat a statistické vyhodnocení
provedla firma Sociofond. Financování průzkumu bylo částečně zabezpečeno
grantem Ministerstva kultury ČR ve výši 100 000,- Kč, částečně náklady
hradila Národní knihovna ČR - 45 000,- Kč.
Rozesláno bylo celkem 1100 rozsáhlých (šestnáctistránkových) dotazníků. Bylo
osloveno cca 800 knihoven veřejných a 300 knihoven specializovaných. Dotazník
vyplnilo a vrátilo celkem 569 knihoven, tj. 51,72% z celkového množství,
z toho návratnost u veřejných knihoven byla cca 60%, návratnost u ostatních
oslovených knihoven, které tak tvořily pouze cca 16% z výzkumného souboru,
byla asi 30%. Výsledky většiny ukazatelů z této skupiny nelze tedy
považovat za zcela reprezentativní a přikládat jim větší váhu .
Průzkum obdobného charakteru nebyl podle našich informací v oboru proveden.
od druhé poloviny osmdesátých let, kdy se Státní knihovna ČSR pokusila
o zjištění věkových a vzdělanostních charakteristik ve veřejných knihovnách
(přičemž v oblasti vzdělávání se zjišťoval pouze dosažený stupeň
školního vzdělání pracovníků knihoven).
Cíl průzkumu
Rozhodující význam lidských zdrojů a otázky souvisící s jejich dalším
rozvojem se sice i v České republice ocitly na pořadu dne, ale v našem oboru
je stále ještě obecně jako důležitější vnímána problematika technického
vybavování knihoven, řešení materiálních a prostorových problémů apod. Kvalita
a kvalifikovanost personálu a jeho další rozvoj bývá vnímán jako něco, co je
buď samozřejmé (nějak) nebo přijde na řadu později (až pak). Protože
krátkozrakost tohoto přístupu je zřejmá, rozhodli jsme se zjistit, resp.
ověřit a analyzovat některé důležité faktory a poskytnout tak základ pro
další žádoucí kroky a - doufejme - rozvoj v oblasti personální, zejména ve
vzdělávání. Cílem bylo tedy analyzovat stávající věkovou a kvalifikační
strukturu pracovníků v jednotlivých typech knihoven, očekávaný vývoj
v přijímání nových pracovníků na odborná knihovnická místa, posoudit priority
v dalším vzdělávání knihovníků v oblasti základních knihovnických činností,
managementu a informačních technologií, úroveň jazykových znalostí, ale
i úroveň platů v knihovnách. Data byla zjišťována v následujících oblastech:
- Základní statistické údaje o knihovním fondu; o počtu výpůjček, registrovaných čtenářů a návštěvníků za rok.
- Počet pracovníků a jejich strukturální rozložení, vývoj zaměstnanecké základny v letech 1990, 1996 a 1998.
- Věková a vzdělanostní skladba pracovníků , jejich pracovní stabilita.
- Počet a struktura nově přijatých pracovníků v letech 1997 a 1998.
- Tříleté výhledové potřeby přijímání absolventů knihovnických škol.
- Mzdová diferenciace a vliv dalšího vzdělávání na mzdové složky.
- Počítačová gramotnost a nejčastější zdroje jejího získávání.
- Úroveň jazykových schopností a jejich hodnocení vedoucími jednotlivých institucí.
- Formy podpory při rozšiřování kvalifikace v oblasti jazykové výuky a práce s informačními technologiemi.
- Uznávané priority ve vzdělávání pracovníků knihoven v oblasti:
- knihovnických činností;
- managementu knihoven;
- informačních technologií.
- Platové podmínky pracovníků knihoven dle údajů za rok 1998.
ZÁKLADNÍ STATISTICKÉ ÚDAJE
Druh knihovny |
Počet odpovědí |
Knihov. jednotek |
Výpůjček /rok |
Čtenářů /rok |
Návštěv /rok |
Obecní (místní) knihovna |
118 |
1601026 |
2115985 |
38757 |
419167 |
Měst. Knihovna v městě do 5 tis.obyvatel |
134 |
2630360 |
3438573 |
60661 |
662536 |
Měst. Knihovna v městě s 5 až 20 tis. obyvateli |
133 |
5264674 |
8451954 |
170719 |
1934802 |
Měst.knihovna v městě s 20 až 100 tis.obyvateli |
9 |
924637 |
2028381 |
44704 |
539516 |
Měst.knihovna v městě s více než 100 tis.obyvateli |
3 |
3465915 |
7962429 |
219894 |
2301824 |
Okres.knihovna nebo městská knihovna v okres.městě |
61 |
10436397 |
16452569 |
376749 |
4547047 |
Státní vědecká knihovna (včetně MZK a NK ČR) |
9 |
17177680 |
5077512 |
233933 |
2315433 |
Veřejné knihovny celkem |
467 |
41500689 |
45527403 |
1145417 |
12720325 |
Ústřední odborná knihovna |
5 |
2512949 |
479750 |
52430 |
307943 |
Vysokoškolská knihovna |
35 |
7258664 |
1129775 |
123822 |
873732 |
Knihovna ústavu AV ČR |
23 |
1620414 |
90682 |
6890 |
23110 |
Lékařská knihovna |
17 |
1111990 |
453800 |
25517 |
52137 |
Ostatní knihovny |
9 |
629348 |
47609 |
9906 |
38674 |
Specializované knihovny celkem |
89 |
13133365 |
2201617 |
218565 |
1295596 |
Zvolená kategorizace knihoven přinesla některé metodické problémy, jak se
ukázalo později, přesto se jeví jako poměrně funkční vzhledem k výsledkům.
Z uvedené tabulky je patrna vysoká návratnost dotazníků z velkých knihoven
(kategorie SVK - chybí pouze jedna knihovna, kategorie knihovny v okresních
městech - 78% apod.).
V souladu se zaměřením tohoto semináře se nadále budeme zabývat pouze
problematikou kvalifikace a vzdělávání neboť vyhrazený časový prostor
neumožňuje věnovat se celé personální problematice, jakkoli by to jistě bylo
zajímavé.
Kvalifikační úroveň pracovníků knihoven
Otázku kvalifikační skladby zodpovědělo 459 z celku veřejných knihoven
a všechny specializované knihovny. Kvalifikační skladba byla uvedena celkem
u 3403,6 pracovníků veřejných a u 910,8 pracovníků specializovaných knihoven
(přepočtený stav). V celku veřejných knihoven mělo největší procento
odborných pracovníků - knihovníků ukončeno středoškolské vzdělání
knihovnického typu (střední nebo vyšší odborné) - 46,5%. Druhou nejčastěji
zastoupenou kvalifikační skupinou byli pracovníci se středním vzděláním
neknihovnického zaměření (ÚSV, ÚSO, VO). Tito pracovníci tvořili ve veřejných
knihovnách podíl 30,6%. Vysokoškolsky vzdělaných pracovníků bylo v získaném
souboru celkem 18,4%, z toho 12,5% s vysokou školou knihovnického a jen 5,9%
s vysokou školou neknihovnického zaměření. Celkovou kvalifikační skladbu
doplňovali knihovníci se základním vzděláním. V souboru veřejných knihoven
tvořili podíl 4,5%.
U specializovaných knihoven byla kvalifikační skladba
odlišná. Nejvíce odborných pracovníků - knihovníků mělo sice rovněž středoškolské vzdělání knihovnického (32,8%) a neknihovnického (26,4%)
zaměření, na rozdíl od sítě veřejných knihoven zde však pracoval vysoký podíl
pracovníků s vysokoškolským vzděláním neknihovnického typu (21,4%) i poněkud
vyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných knihovníků (16%). Vyplývá to patrně
z oborového zaměření těchto sítí knihoven a z toho vyplývajících nároků na
oborové znalosti.
Se vzdělanostní strukturou pracovníků v knihovnách tedy nelze být příliš
spokojeno (žádoucí by bylo vyšší procento vysokoškolsky vzdělaných
pracovníků), i když vzhledem k celkové populaci v ČR je úroveň vzdělání
nepochybně nadprůměrná ( což ovšem vůbec nekoresponduje například s platovým
ohodnocením; ale to je okruh otázek pro jinou diskusi). Otevírá se zde jako
v jiných oborech naléhavá potřeba uznání vyšších odborných škol jako
neuniverzitních škol vysokých. Např. absolventi pražské VOŠIS tuto úroveň
v praxi prokazují, zařazeni a platově hodnoceni však v knihovnách mohou být
pouze jako absolventi středních škol. To má (vedle mnoha dalších faktorů)
nepochybně nežádoucí vliv na jejich malý zájem o zaměstnání v knihovnách.
V síti veřejných knihoven je stále největší poptávka po
absolventech středních knihovnických škol (cca 60%), absolventech vyšších
škol informačních služeb (21%), ale také po absolventech vysoké školy se
zaměřením na informační studia (19%). Poptávka po vyšším vzdělání je tedy
značná a dle určitých signálů lze usuzovat, že se bude zvyšovat. Největší
poptávku po absolventech vysoké školy vykazují státní vědecké knihovny (33%),
velké městské knihovny (26%) a okresní knihovny (19%).
V sítích specializovaných knihoven bude výhledově největší
poptávka po absolventech vysoké školy s informačním zaměřením, kteří mají
v knihovnách AV ČR tvořit cca 56%, v ústředních odborných knihovnách až 40%
a ve vysokoškolských knihovnách 38% z nově přijímaných pracovníků. Nižší
kvalifikační nároky vykazovaly lékařské knihovny, kde převažovala poptávka po
středoškolských absolventech.
Struktura nově přijatých pracovníků podle vzdělání a praxe
V souvislosti s předchozí otázkou jsme zjišťovali, kolik a v jaké struktuře
bylo přijato nových pracovníků v posledních dvou letech. Struktura nově
přijatých pracovníků je vypočítána z 283 nově přijatých pracovníků v roce 1997
a 280 pracovníků v roce 1998, tj. celkem 563 pracovníků, tedy jen přibližně
z cca 40% z celku nově přijatých pracovníků ve veřejných knihovnách. V přijímání
nových pracovníků v obou letech převažovali knihovníci s praxí (1997: 63%;
1998: 61%) nad novými absolventy (1997: 36,8%; 1998: 38,9%). Teprve delší
časová řada by mohla dát odpověď na otázku, zda percentuální nárůst absolventů
je nahodilý nebo zákonitý, a poskytnout možnosti extrapolací.
S požadavky na vzdělání nových pracovníků (uvedenými v odstavci o poptávce do
budoucna) ostře kontrastují výsledky přijímacích řízení ve sledovaném období.
V obou letech byli do knihoven více přijímáni pracovníci se vzděláním
neknihovnickým. Vzájemný poměr nových pracovníků s knihovnickým
a neknihovnickým vzděláním byl v obou letech přibližně stejný. Absolventi
knihovnických škol (s praxí i bez praxe) tvořili cca 30% a absolventi škol
s neknihovnickým zaměřením cca 70% z celku všech nově přijatých pracovníků.
Jedná se o potvrzení intuitivně vnímaného stavu, jehož příčiny by měly být
v budoucnu hlouběji zkoumány. Mohou na jedné straně znamenat fakt vynuceně
přijímaný (není zájem kolegů vzdělaných v oboru nastupovat do knihoven), nebo
knihovnami iniciovanou situaci (potřebujeme pracovníky s jiným/všeobecným
vzděláním, kteří si knihovnickou (?) odbornost doplní (?) jinou cestou), nebo
také fakt, že středoškolsky vzdělaní pracovníci (majoritní část zaměstnanců
knihoven) nepotřebují knihovnickou odbornost - a další možné kombinace těchto
přístupů. Jedná se o jednu z nejdiskutovanějších otázek v české odborné
veřejnosti, která meritorně souvisí s otázkou tzv. tvrdého jádra tohoto
studijního oboru, jeho proměnami, vývojem, reflexí ve školní výuce, kontaktu
s praxí atp. Zůstaňme však pro tuto chvíli u výsledků průzkumu a ponechme
prostor k diskusi.
Vliv dalšího vzdělávání na jednotlivé složky mzdy
Zda existuje v knihovnách ekonomická motivace pro zvyšování, prohlubování či
inovování vzdělání, doplňování kompetencí jsme zjišťovali v dalším okruhu
otázek.
Podle odpovědí získaných z průzkumu lze konstatovat, že:
- dosažení vyššího stupně školního vzdělání více ovlivňuje nadtarifní složku mzdy nežli zařazení do tarifní třídy. To je samozřejmé, setrvá-li pracovník na stejném pracovním místě. Přesto určité procento, u něhož ke zvýšení tarifní složky dochází (předpokládáme, že jsou dodržovány mzdové předpisy), může znamenat, že dosažení vyššího stupně školního vzdělání je cestou k určitému kariérnímu postupu, alespoň v některých knihovnách.
- ostatní formy celoživotního vzdělávání mají větší vliv na zařazení do platové třídy nežli na nadtarifní složku mzdy, což by předchozí tvrzení částečně potvrzovalo; na druhé straně jsme však předpokládali výraznější vliv právě na nadtarifní složku mzdy, což se průzkumem nepotvrdilo
- ve specializovaných knihovnách mají obě formy dalšího vzdělávání knihovníků větší váhu při zařazování do platových tříd nebo při zvýšení nadtarifní složky mzdy nežli v síti veřejných knihoven; menší ekonomická efektivita vzdělání pro pracovníky veřejných knihoven je jistě výrazně demotivujícím prvkem a měla by být (i v rámci velmi malého manipulačního prostoru managementu ) významněji posilována . (Četné odpovědi byly doplněny depresivními informacemi o absolutním ignorování kvalifikačního růstu a vzdělávacích aktivit pracovníků ze strany zřizovatelů knihoven, které vede k následné apatii pracovníků v tomto směru.)
Jazykové znalosti a jejich hodnocení
Obecně známé problémy České republiky v oblasti jazykových kompetencí
a akcelerující postup implementace informačních a komunikačních technologií (ICT)
do knihoven nás vedly k tomu, abychom věnovali zvýšenou pozornost těmto dvěma
oblastem.
V celku 569 knihoven zúčastněných v průzkumu byly jazykové znalosti uvedeny
u 62% knihovníků ve veřejných knihovnách a u 96% knihovníků ve specializovaných
knihovnách. Zdánlivě tedy situace velmi dobrá, zejména vzhledem k situaci
v celku populace v ČR. V celém souboru však procentuálně značně převažovala
znalost ruského jazyka; znalosti hlavních světových jazyků (angličtiny,
němčiny, francouzštiny a španělštiny) vykazovalo 53,4% knihovníků ve
veřejných knihovnách a 59,1% knihovníků v ostatních knihovnách (ještě stále
ovšem relativně uspokojivé výsledky).
Největší procento knihovníků se znalostí světového jazyka vykazovaly v síti
veřejných knihoven státní vědecké knihovny (63,3%), ve specializovaných
knihovnách to byly "ostatní" knihovny (firemní apod.) se 72,7% a knihovny
Akademie věd s 60,6%.
V hodnocení jazykové výbavy pracovníků je však třeba brát v potaz vysokou
míru subjektivity tohoto hodnocení. Např. je otázkou, jak byl chápán pojem
aktivní znalosti jazyka, do jaké míry hrála roli snaha "lépe jako instituce vypadat" apod. Hodnocení - zdá se - spíše vypovídá o tom, jak vyhovující je,
resp. jak se vedoucímu pracovníkovi jeví, v této oblasti situace v knihovně.
Úroveň jazykových znalostí byla vedoucími pracovníky knihoven "oznámkována"
stupnicí 1-4 (optimální-dobrá-dostatečná-nevyhovující). V síti veřejných
knihoven byla jazyková úroveň vnímána jako nevyhovující u 45,5% knihoven, jako
dostatečná u 36,6% knihoven. Jako optimální deklarovalo jazykovou vybavenost
pouze cca 6% knihoven.Ve specializovaných knihovnách byla úroveň jazykových
znalostí hodnocena lépe, převážně jako dostatečná (u 48,9% knihoven) nebo
jako dobrá (u 31,9% knihoven). Optimální hodnocení jazykových znalostí uvedlo
jen 3,2% vedoucích pracovníků specializovaných knihoven. Dosavadní praxe tento
relativně optimistický názor příliš nepotvrzuje. Je spíše třeba mít obavy
z podcenění potřeby jazykových znalostí a dovedností, zejména pak jejich aktivní
formy.
Dovednosti ve využívání softwaru - kompetence v oblasti práce s ICT
V průzkumu bylo zjišťováno, jaké procento pracovníků knihoven je schopno
rutinně využívat některé druhy počítačového softwaru, speciálně pak:
- automatizovaný knihovnický systém;
- práce v prostředí Windows;
- některý druh textového editoru;
- některý druh tabulkového procesoru;
- některý druh grafického editoru;
- elektronickou poštu (e-mail);
- internet pro vyhledávání informací;
- editor pro vytváření webovských stránek;
- rešerše z elektronických databází;
- automatizované ekonomické agendy;
- operační systém (např. Novell, Unix, Windows NT apod.).
Pro zjednodušení jsme vytvořili 4 kategorie:
- kategorie zachycuje ty knihovny, kde příslušný software dosud není knihovníky využíván;
- kategorie zachycuje knihovny, kde příslušného software rutinně používá 1-50% knihovníků;
- kategorie jsou knihovny, kde software používá 51 -90% knihovníků;
- kategorie zahrnuje knihovny, kde si příslušný software osvojili všichni odborní pracovníci.
Následující přehled se týká bohužel pouze veřejných knihoven, které dodaly
dostatečně reprezentativní množství podkladů, a poskytuje poměrně jasnou
představu o stupni znalostí a dovedností v práci s informačními technologiemi
v těchto knihovnách.
Automatizovaný knihovní systém (AKS)
Státní vědecké knihovny (9)
Automatizovaný knihovní systém je využíván ve všech 9 státních vědeckých
knihovnách. Z toho 3 knihovny (33,3%) uvedly znalost používání AKS u všech
pracovníků, v 5 knihovnách AKS ovládá 10 - 50% knihovníků, v 1 SVK pouze 11%
knihovníků. Vzhledem k vyšší specializaci činností v knihovnách této
kategorie nelze předpokládat, že ideálním stavem je, aby AKS ovládalo 100%
pracovníků (někteří z nich pracují na zcela jiných úsecích), přesto se výsledky
nezdají příliš uspokojivé.
Okresní knihovny (62)
Z 62 okresních knihoven je AKS využíván v 56, tj. v 90% knihoven, z toho ve
28 knihovnách ovládají AKS všichni knihovníci, ve 26 více než polovina a ve
2 knihovnách méně než polovina knihovníků. Daleko nižší počet pracovníků
těchto knihoven vede k nezbytnosti osvojení AKS u většího procenta osob.
Městské knihovny v městech nad 100 tis.obyvatel (3)
Do této kategorie spadají Městská knihovna v Praze, Knihovna města Ostravy
a Knihovna města Plzně. AKS je dle zjištění dosud využíván jen ve dvou z nich
a ovládá jej do 50% knihovníků.
Městské knihovny ve městech od 20 do 100 tis. obyvatel (10)
V tomto druhu knihoven je AKS využíváno rovněž z 90%, z toho ve 3 knihovnách
jej ovládají všichni knihovníci, ve 4 knihovnách více než polovina (50-90%)
a ve 2 knihovnách méně než polovina knihovníků (srovnej odstavec "Okresní
knihovny".)
Městské knihovny ve městech s 5 - 20 tis.obyvateli (136)
Od této kategorie je třeba vždy uvažovat i určité
procento malých knihoven s pouze několika, ev. s jedním pracovníkem.
AKS je využíván v 82% procentech knihoven. V 83 knihovnách ovládají AKS
všichni knihovníci, v 24 knihovnách více než polovina a ve 4 knihovnách méně
než polovina.
Městské knihovny s počtem obyvatel do 5 tisíc (137)
AKS je využíván v 54% knihoven, z toho v 60 knihovnách ovládají AKS všichni knihovníci, ve 13 knihovnách více než polovina a v 1 knihovně méně než polovina knihovníků.
Obecní (místní) knihovny (119) (téměř výhradně 1 pracovník)
AKS je používáno jen v 36% místních knihoven. Ve 34 knihovnách ovládají AKS všichni knihovníci, v 6 knihovnách více než polovina a ve 3 knihovnách méně než polovina.
Textový editor
Státní vědecké knihovny (9)
Textový editor je využíván ve všech SVK, z toho v 7 knihovnách jej rutinně
ovládá 50-90% knihovníků, ve 2 knihovnách méně než polovina knihovníků.
Okresní knihovny (62)
Textový editor ve využíván v 55 okresních knihovnách, z toho v 11 knihovnách
jej ovládají všichni knihovníci, v 32 knihovnách více než polovina a ve 12
méně než polovina knihovníků.
Městské knihovny v městech nad 100 tis.obyvatel (3)
Ve 2 velkých městských knihovnách ovládá textový editor méně než polovina
knihovníků.
Městské knihovny ve městech od 20 do 100 tis. obyvatel (10)
Z městských knihoven této velikosti je textový editor využíván v 9, z toho
v 1 knihovně jej ovládají všichni knihovníci, ve 2 knihovnách více než
polovina a v 6 knihovnách méně než polovina.
Městská knihovna ve městech s 5 - 20 tis.obyvateli (136)
Textový editor využívá 97 knihoven této skupiny, z toho ve 32 knihovnách
pracují s tímto softwarem všichni knihovníci, ve 47 knihovnách více než
polovina a v 18 knihovnách méně než polovina knihovníků.
Městská knihovna s počtem obyvatel do 5 tisíc (137)
Ze 137 městských knihoven této skupiny je textový editor používán jen v 67,
z toho v 46 knihovnách jej ovládají všichni knihovníci, v 19 více než polovina
a ve 2 knihovnách méně než polovina knihovníků.
Obecní (místní) knihovny (119)
Ze 119 obecních knihoven využívají textového editoru jen v 39 knihovnách
(32%), z toho ve 30 knihovnách jej ovládají všichni knihovníci, v 6
knihovnách více než polovina a ve 3 knihovnách méně než polovina knihovníků.
Uvědomíme-li si, že rutinní zvládnutí základů textového editoru (obvykle
míněn Word) je zcela triviálním předpokladem většiny pracovních míst (nejen)
v oboru již v současné době, o budoucnu ani nemluvě, zdá se, že se situací
nemůžeme být zdaleka spokojeni a že by mělo být nejen zájmem pracovníka, ale
také zaměstnavatele urychleně tuto situaci řešit.
Tabulkový procesor, grafický editor
Státní vědecké knihovny (9)
Tabulkového procesoru a grafického editoru se pracovně používá ve všech
SVK. Ovládá ho méně než polovina knihovníků.
Okresní knihovny (62)
Tento software je využíván ve 49 okresních knihovnách. Ovládá ho rovněž
méně než polovina knihovníků.
Městské knihovny v městech nad 100 tis.obyvatel (3)
Ve 2 velkých městských knihovnách ovládá tabulkový procesor a grafický editor
méně než polovina knihovníků.
Městské knihovny ve městech od 20 do 100 tis. obyvatel (10)
Software je používán v 7 knihovnách. Ovládá jej méně než polovina
knihovníků.
Městská knihovna ve městech s 5 - 20 tis.obyvateli (136)
Tabulkový procesor a grafický editor se využívá jen v 37 knihovnách, z toho
v 5 knihovnách pracují s tímto softwarem všichni knihovníci, v 15 knihovnách
více než polovina a v 17 knihovnách méně než polovina knihovníků.
Městská knihovna s počtem obyvatel do 5 tisíc (137)
Ze 137 městských knihoven této skupiny je tabulkový procesor a grafický editor
používán jen v 16, z toho v 5 knihovnách jej ovládají všichni knihovníci,
v 9 více než polovina a ve 2 knihovnách méně než polovina knihovníků.
Obecní (místní) knihovny (119)
Ze 119 obecních knihoven využívají tabulkového editoru jen v 9 knihovnách
(v 7,5%), z toho v 5 knihovnách jej ovládají všichni knihovníci, ve 2
knihovnách více než polovina a ve 2 knihovnách méně než polovina knihovníků.
Zejména pro tabulkové procesory ( obvykle Excel) platí obecný předpoklad
nedílné součásti minimální kvalifikace. Situace je zde ještě o něco horší
než u předchozí položky.
Využívání internetu, e-mail
Státní vědecké knihovny (9)
Internet a elektronickou poštu používají všechny SVK. Ve 3 SVK tento
software ovládají všichni knihovníci, v 6 knihovnách více než polovina
a v 1 knihovně méně než polovina knihovníků.
Okresní knihovny (62)
Ve vzorku okresních knihoven jsou internet a elektronická pošta využívány
v 57 institucích. V 7 knihovnách je ovládá 100% knihovníků, v 29-34 knihovnách
více než polovina knihovníků a v 14-21 knihovnách méně než polovina
knihovníků.
Městské knihovny v městech nad 100 tis.obyvatel (3)
Ve 2 velkých městských knihovnách ovládá internet a e-mail méně než polovina
knihovníků.
Městské knihovny ve městech od 20 do 100 tis. obyvatel (10)
Z městských knihoven této velikosti jsou e-mail a internet využívány v 8-9
knihovnách, z toho v 1-2 knihovnách ovládají tento software všichni
knihovníci, v 3-5 knihovnách více než polovina a v 2-4 knihovnách méně než
polovina knihovníků.
Městská knihovna ve městech s 5 - 20 tis.obyvateli (136)
66 městských knihoven této skupiny uvedlo využívání e-mailu a 62 využívání
internetu. V 25-29 knihovnách ovládá tento software 100% knihovníků, v 25-31
knihovnách více než polovina a v 6-12 knihovnách méně než polovina
knihovníků.
Městská knihovna s počtem obyvatel do 5 tisíc (137)
Ze 137 městských knihoven této skupiny je e-mail používán jen ve 30,
využívání internetu je uvedeno v 39 knihovnách. Ve 21-26 knihovnách jej
ovládají všichni knihovníci, v 7-10 více než polovina a ve 2-3 méně než
polovina knihovníků.
Obecní (místní) knihovny (119)
Ze 119 obecních knihoven využívají e-mail a internet v 19-21 knihovnách
(tj.v cca 16% obecních knihoven). Z toho ve 13-14 knihovnách ovládá tento
software 100% knihovníků, ve 4-6 více než polovina a v 1-2 méně než
polovina.
Neuspokojivé údaje vyplývají pravděpodobně jednak z absence připojení na
internet u řady zejména malých knihoven ( v tomto směru lze očekávat postupné
zlepšování situace), z využívání komutovaných linek zejména, ale nejen,
v malých knihovnách, a tudíž omezené možnosti přístupu (počet stanic, finance,
časové možnosti), z malého počtu stanic v knihovnách, ale jistě také z běžné
nechuti, obavy, podceňování či nepochopení významu a možností elektronických
zdrojů a elektronických služeb. Navíc pojem osvojení či rutinního používání
nemusí mít vždy stejný obsah. Zvládnutí těchto dovedností co největším
počtem knihovníků by měl být jeden z prvořadých úkolů pro další vzdělávání
v knihovnách.
Tvorba webovských stránek
Státní vědecké knihovny (9)
Webovské stránky jsou vytvářeny ve všech SVK. Tuto kvalifikaci ovládá méně
než 10% knihovníků.
Okresní knihovny (62)
V 29 okresních knihovnách (47%) ovládá tvorbu webovských stránek:
- v 17 knihovnách méně než 10% knihovníků;
- v 9 knihovnách 10-20% knihovníků;
- ve 3 knihovnách 30-50% knihovníků.
Městské knihovny v městech nad 100 tis.obyvatel (3)
V 1 městské knihovně tohoto typu ovládá tvorbu webowských stránek méně než
10% knihovníků.
Městské knihovny ve městech od 20 do 100 tis. obyvatel (10)
Z městských knihoven této velikosti uvedly dovednost v tvorbě www stránek 4
knihovny, z toho ve 2 knihovnách ovládá tento software 20-30% knihovníků,
v ostatních méně než 20%.
Městská knihovna ve městech s 5 - 20 tis.obyvateli (136)
V městských knihovnách této skupiny se pouze 14 knihoven ( 10%) může
pochlubit dovednostmi ve tvorbě webovských stránek, z toho:
- ve 3 knihovnách ji ovládá 10-20% knihovníků;
- v 5 knihovnách ji ovládá 20-30% knihovníků;
- ve 3 knihovnách ji ovládá 30-40% knihovníků;
- ve 3 knihovnách ji ovládá 50-60% knihovníků.
Městská knihovna s počtem obyvatel do 5 tisíc (137)
Ze 137 městských knihoven této skupiny pouze 4 knihovny (ve 3%) mohou
vlastními silami tvořit www stránky, z toho:
- v 1 knihovně má tuto dovednost méně než 10% knihovníků;
- ve 3 knihovnách 30-60% knihovníků.
Obecní (místní) knihovny (119)
Jediná knihovna uvedla tuto dovednost u 30-40% pracovníků.
Situace pravděpodobně nepotřebuje komentář. Knihovny samozřejmě nepotřebují,
aby větší část personálu zvládala tuto dovednost, dokonce by to bylo
v určitém ohledu pravděpodobně nežádoucí. Na druhé straně se zdá, že se
v budoucnu bude rovněž jednat o požadovanou kompetenci .
Rešerše z elektronických databází
Státní vědecké knihovny (9)
Elektronické rešeršní systémy využívají všechny SVK. Tuto kvalifikaci
ovládá ve 3 SVK více než polovina knihovníků, v 6 SVK méně než polovina
knihovníků.
Okresní knihovny (62)
S elektronickými databázemi se pracuje v 36 okresních knihovnách (58%). Práci
ovládá:
- v 1 knihovně 100% knihovníků
- v 5 knihovnách více než polovina knihovníků
- v 30 knihovnách méně než polovina knihovníků.
Městské knihovny v městech nad 100 tis.obyvatel (3)
V 1 městské knihovně tohoto typu ovládá práci s elektronickými bázemi dat
méně než 10% knihovníků.
Městské knihovny ve městech od 20 do 100 tis. obyvatel (10)
Z městských knihoven této velikosti jsou elektronické rešeršní systémy
využívány ve 4 knihovnách (40%). Tuto kvalifikaci ovládá méně než 40%
knihovníků.
Městská knihovna ve městech s 5 - 20 tis.obyvateli (136)
V městských knihovnách této skupiny jsou rešerše z elektronických bází
využívány v 19 knihovnách (v 14%), z toho:
- ve 2 knihovnách je ovládá 100% knihovníků;
- v 8 knihovnách je ovládá více než 50% knihovníků;
- v 9 knihovnách je ovládá méně než 50% knihovníků;
- ve 3 knihovnách je ovládá 50-60% knihovníků.
Městská knihovna s počtem obyvatel do 5 tisíc (137)
Ze 137 městských knihoven této skupiny elektronické rešeršní systémy
využívá pouze 8 knihoven (ve 6%), z toho:
- ve 3 knihovnách 100% knihovníků;
- ve 4 knihovnách více než 50% knihovníků;
- v 1 knihovně méně než 50% knihovníků.
Obecní (místní) knihovny (119)
S elektronickými databázemi umí ve 2 místních knihovnách pracovat více než
50% knihovníků.
Hodnocení této dovednosti považujeme za nejsubjektivnější a nejrelativnější.
Zároveň se jedná o velmi neuspokojivé výsledky, zvážíme-li, že práci
s elektronickými databázemi budeme pravděpodobně muset s nepříliš vzdáleným
časovým horizontem vládnout do určité míry všichni.
Pro potřeby tohoto příspěvku považujeme za okrajovou schopnost práce
s automatizovanými ekonomickými systémy a i znalosti operačních systémů,
přestože v samotných knihovnách jistě půjde o důležité dovednosti poměrně
velmi úzkého okruhu pracovníků.
Na závěr tohoto podrobného (a jistě vyčerpávajícího) přehledu lze konstatovat,
že knihovníci (z uvedeného vzorku) převyšují celostátní průměr dovedností
v práci s ICT, i pomineme-li opět určitou míru subjektivity při hodnocení
situace. Na druhé straně však není důvodu k přemrštěnému optimismu (viz
výše), máme-li knihovnu považovat za přirozené informační centrum komunity,
resp. obce, kde by občanovi (obyvateli) měla být poskytnuta kvalifikovaná
pomoc při práci s ICT, a zejména pak např. zasvěcená instruktáž pro práci
s internetem či dalšími elektronickými zdroji. V oblasti zvyšování kompetencí
pracovníků knihoven všech typů a velikostí je před námi ještě velmi dlouhá
cesta.
Nejčastější zdroje získávání počítačové kvalifikace
Ve všech knihovnách zúčastněných v průzkumu, jak ve veřejných, tak
v knihovnách ostatních (kontrolní skupina), se jako nejčastější zdroj získání
počítačové kvalifikace objevuje samostudium. Je dominantním způsobem získání
dovedností při práci s textovými editory a tabulkovými procesory, s grafickými
editory, webovskými stránkami, internetem i ekonomickými agendami(!), ale
i s operačními systémy (u veřejných knihoven).
Zaškolení v knihovně je frekventovaným způsobem získání kvalifikace
především pro práci s e-mailem (výrazněji u specializovaných knihoven)
a i s automatizovaným knihovním systémem.
U veřejných knihoven byl častěji uváděn jako zdroj dovedností při práci
s automatizovaným knihovním systémem dodavatel systému. Ten má významnou roli
i v získávání dovedností při práci s ekonomickými agendami, a to u veřejných
knihoven.
U specializovaných knihoven je častějším zdrojem samostudium a zaškolení
v knihovně. Váha ostatních zdrojů získání kvalifikace se liší podle typu
knihoven a podle druhu dovednosti.
Obecně lze říci, že škola je častějším zdrojem informací u pracovníků
specializovaných knihoven, a to pravděpodobně díky mladšímu věkovému složení
pracovníků těchto knihoven. Může však rovněž jít např. jen o odchylku
způsobenou velikostí vzorku. Významně častěji než u veřejných knihoven je
zde škola udávána jako zdroj dovednosti v práci s automatizovaným knihovním
systémem, textovým editorem, e-mailem, internetem a operačními systémy.
Srovnatelný význam pro získání kvalifikace mají školící agentury. Zde se
naučilo o něco více než 10% pracovníků z veřejných knihoven užívat
internet, práci s s webovskými stránkami, s ekonomickými agendami
a s operačními systémy. Pro specializované knihovny jsou naopak školící agentury
relativně významným zdrojem pro práci s textovými editory, tabulkovými
procesory a grafickými editory, více než 10% pracovníků zde získalo
i kvalifikaci pro tvorbu webovských stránek.
Knihovnické kursy jsou jako zdroj uváděny s nejnižší četností ve vztahu
téměř ke všem dovednostem, a to jak u veřejných, tak u ostatních knihoven.
Větší význam měly knihovnické kursy pouze pro výuku internetu u pracovníků
veřejných knihoven (12,3%). Může jít samozřejmě o terminologický "šum", na
druhé straně se lze ovšem domnívat, že je naprosto nedostačující podíl
velkých či specializovaných knihoven (např. vysokoškolských, kde jsou
kompetence v práci s IT na dobré úrovni) na vzdělávacích aktivitách pro
pracovníky zejména menších veřejných knihoven. Potřeba této kolegiální
spolupráce a pomoci je ovšem značná a dobudování veřejných knihoven jako
informačních center komunit/obcí ji předpokládá jako limitní.
Priority ve vzdělávání
V průzkumu byly položeny otázky, která témata dalšího vzdělávání pracovníků
knihoven jsou považována v současnosti za nejdůležitější. Z vyhodnocení
odpovědí jsme získali pořadí témat (oblastí knihovnické práce), kam by mělo
být prioritně směrováno další vzdělávání.
SKUPINA A - základní knihovnické činnosti
|
|
Pořadí |
|
veřejné knihovny |
specializ. knihovny |
Tvorba elektronických bibliogr. a faktograf.databází |
1 |
5 |
Jmenná katalogizace včetně AACR 2 |
2 |
3 |
Referenční a informační služby |
3 |
4 |
Věcná katalogizace |
4 |
10 |
Výchova uživatelů k práci s ICT a internetem |
5 |
2 |
Výpůjční služby a systémy |
6 |
1 |
Meziknihovní služby a dodávání dokumentů |
7 |
7 |
Katalogizace speciálních dokumentů |
8 |
14 |
Autority |
9 |
13 |
Marketing služeb |
10 |
12 |
Správa tezaurů |
11 |
16 |
Vývoj a řízení sbírek |
12 |
15 |
Ochrana fondu |
13 |
9 |
Vzdělávací funkce knihoven |
14 |
11 |
Organizace fondu |
15 |
8 |
Služby speciálním skupinám uživatelů |
16 |
6 |
Kritické čtení |
17 |
17 |
Veřejné knihovny podle počtu voleb jako prioritní označily
těchto 5 témat:
- Tvorba elektronických bibliografických a faktografických databází.
- Jmenná katalogizace včetně AACR 2.
- Referenční a informační služby.
- Věcná katalogizace.
- Výchova uživatelů k práci s ICT a internetem.
Ve specializovaných knihovnách se témata na prvních čtyřech
místech v zásadě shodovala, jen pořadí priorit bylo odlišné. Na rozdíl od
veřejných knihoven byl větší důraz kladen na výpůjční služby a systémy
a na výchovu uživatelů k práci s informačními technologiemi a internetem (srv.
vzájemné pořadí).
U témat uváděných na dalších místech v pořadí priorit kladly specializované
knihovny větší důraz (na rozdíl od knihoven veřejných) na tato témata:
- služby speciálním skupinám uživatelů (!);
- organizace a ochrana fondu.
SKUPINA B - management
Ve skupině B volili vedoucí pracovníci knihoven z nabídky 3 témata, která se
jim jeví nejdůležitější pro strategii, rozvoj a řízení knihoven.
|
|
Pořadí |
|
veřejné knihovny |
specializ. knihovny |
Kooperace knihoven |
1 |
4 |
Příprava projektů a programů |
2 |
1 |
Analýza cílů a procesů v instituci, rozhodování |
3 |
5 |
Komunikace v organizaci |
4 |
3 |
Public Relations |
5 |
7 |
Týmová spolupráce |
6 |
6 |
Strategie řízení a procesu změny |
7 |
9 |
Fundraising, ekonomika podniku |
8 |
2 |
Ekonomické agendy |
9 |
8 |
V oblasti veřejných knihoven byla přikládána největší váha
těmto tématům:
- Kooperace knihoven.
- Příprava projektů a programů.
- Analýza cílů a procesů v instituci, rozhodování.
V kontrolní skupině specializovaných knihoven se shodovala priorita "příprava
projektů a programů", na rozdíl od veřejných knihoven byla však v oblasti
řízení uváděna jako prioritní "ekonomika podniku a vyhledávání zdrojů".
SKUPINA C - informační technologie
U problematiky informačních technologií byla v celém výzkumném vzorku knihoven
zaznamenána shoda v názorech na prioritu v prvních čtyřech oblastech, a sice:
- v oblasti tvorby a využívání automatizovaného knihovního systému;
- v práci s internetem obecně a s vyhledávacími nástroji a informačními zdroji na internetu speciálně;
- v práci systémového knihovníka.
V ostatních tématech specializované knihovny kladly větší důraz na proces
digitalizace dokumentů.
|
|
Pořadí |
|
veřejné knihovny |
specializ. knihovny |
Automatizovaný knihovnický systém |
1 |
2 |
Práce s internetem |
2 |
4 |
Vyhledávací nástroje a informační zdroje na internetu |
3 |
1 |
Práce systémového knihovníka |
4 |
3 |
Textové editory |
5 |
8 |
E-mail |
6 |
7 |
Tvorba www stránek |
7 |
5 |
Základy hardware |
8 |
10 |
Digitalizace |
9 |
6 |
Tabulkové procesory |
10 |
9 |
Problémy s nabídkou vzdělávacích aktivit
Jestliže k volbě priorit lze těžko mnoho dodat a každé hodnocení této
situace bude víceméně jen dalším subjektivním názorem, pak poslední zde
zmíněné výsledky, jakkoliv jde o velmi stručný závěr, by měly pro vedoucí
pracovníky, zřizovatele, vzdělávací instituce i další subjekty znamenat
podnět k rozboru možností a zvážení dalšího koordinovaného postupu.
Rozhodně jsou významnou informací i inspirací pro celou oblast dalšího
(celoživotního) vzdělávání v oboru.
Jako prioritní problémy v nabídce vzdělávacích aktivit byly ve všech
knihovnách zúčastněných v průzkumu jmenovány nejvíce:
- finanční problémy (u veřejných knihoven);
- absence systematické nabídky vzdělávání v místě (u specializovaných knihoven);
- absence speciální oborové nabídky (u specializovaných knihoven).
(Ostatní problémy se vyskytovaly s menší naléhavostí.)
Zatímco první problém samozřejmě nepřekvapil, bude se vyskytovat vždy a jde
do značné míry také o otázku stanovení priorit, oba následující se týkají
nabídky odborných škol v našem oboru, knihoven, profesních organizací
i dalších subjektů, které deklarují svou vzdělávací funkci.
Závěr
Na shrnutí výsledků celého průzkumu, extrapolacích i formulování dalších
závěrů se dále pracuje, budou publikovány v odborném tisku, podrobná zpráva
bude vystavena na webovské stránce Národní knihovny ČR. Již dnes je však
zřejmé, že by se nemělo jednat o kauzu odloženou na dalších deset let,
ale že by se jednotlivé problematiky měly zkoumat hlouběji, některé otázky
lépe a pregnantněji formulovat, použít i dalších metod mimo dotazník.
A zejména že by poznatky z průzkumu měly být dále využity v personální práci
knihoven a v oblasti dalšího vzdělávání, neboť stejně jako v jiných oborech
rozhodujícím zdrojem v knihovnách jsou jejich pracovníci. A na tom, jak budou
kvalitní a jak se zhodnotí, záleží i tolik diskutovaná budoucnost knihoven.
Což je úkol pro manažery. Aby následující vyjádření vedoucího pracovníka
knihovny mohlo být chápáno pouze jako nepříliš podařený žert :
na otázku: které jazyky aktivně ovládají pracovníci knihovny,
odpověděl: žádné
na otázku: jak hodnotí úroveň jazykových znalostí v knihovně,
odpověděl: jako optimální
|