|
|
Blízkost vzdáleného a celoživotní vzdělávání
knihovníků
Milý čtenáři,
téma sedmého ročníku semináře CASLIN, jehož sborník máte před sebou, bylo
do jisté míry symbolické. Alespoň pro mne. V úvodech ke sborníkům z předchozích
seminářů jsem měl pocit, že by bylo zajímavé seminář zařadit do kontextu
krátké leč bohaté historie sdružení CASLIN. I nyní je krátké ohlédnutí do
historie velmi poučné. Letos v červnu to bylo 10 let, kdy jsem inicioval první
zkušební kroky na pomoc československým knihovnám, a koncem podzimu roku 2002
to bude 10 let, kdy Nadace Andrew W. Mellona v New Yorku financovala úvodní
CASLINovský projekt. Po několika letech práce, kdy původní projekt již
překročil svůj zenit a nové projekty CASLIN Plus se rozběhly na plné obrátky,
mne zaplavil nepříjemný pocit, když jsem si uvědomil, že výsledkem celého
snažení by mohlo být "mnoho práce na nic". To opožděné zjištění má na
svědomí nepříjemný sen, který byl zřejmě reakcí na status quo tak, jak jsem ho
měl přímo před očima. Bylo to koncem ledna, já jsem se právě vrátil z návštěvy
zainteresovaných knihoven a chystal jsem se odletět z Prahy domů na jarní
semestr naší univerzity. Jak tomu často u snů bývá, nevzpomínám si na
jednotlivé scény, ale jasně si vybavuji, jak na mně zapůsobily. Probudil jsem
se s leknutím a zalitý studeným potem: jaký by to mělo smysl dohadovat se
o různých knihovnických normách, s prodejci o problémech, které se objevily
v lokalizaci systému, s ministry či rektory o rozpočtech, nebo s řediteli
knihoven o výhodách knihovnických konsorcií, pokud by se změny nedotkly
i samotných knihovníků? Jaký by mělo smysl nabízet čtenáři všechny ty nové
možnosti, pokud by se s ním u výpůjčního pultu vůbec nebavili, kdyby se
k němu chovali se stejnou přezíravostí, na jakou byl zatím zvyklý? Z několika
příhod, které hrály určitou úlohu v situacích, jež možná brzy budou
prehistorií, se mně do paměti vryly dvě. Ta první má všechny charakteristické
rysy zvěsti, putující od člověka k člověku. Jedna moje známá, jinak profesorka
na Univerzitě Karlově, mě požádala jménem jiné své kolegyně, která věděla,
že dotyčná profesorka mne zná, abych jí řekl, jestli je pravda, co slyšela.
Ona, totiž ta kolegyně, byla vyzvána, aby si přišla k výpůjčním pultu
vyzvednout objednanou knihu, a když na ni čekala, dostalo se jí od knihovnice
této "důvěrné" rady: "Paní, měla byste si ji oxeroxovat, protože až budou
knížky na počítači, tak už je nebudeme půjčovat." "Je to pravda?" dož
adovala se známá mojí známé. "Vy to musíte vědět nejlíp, stejně jste to
v šechno spískal vy."
Snažil jsem se jí vysvětlit jak nejlépe jsem dovedl, jak to snad jednoho dne
bude vypadat a kde podle mého názoru došlo ke zkomolení informací. Neměl jsem
samozřejmě ani ponětí, kde ke zkomolení došlo či jak to vlastně v tomto
případě bylo. Na druhé straně ale, stejně jako u zvěstí, pravda není tak důlež
itá, jako samotné faktum její existence. Bez ohledu na to, kdo řekl co komu
a kde to mělo svůj původ, zůstává skutečností, že takový byl názor vzdělané
veřejnosti na knihovnické služby a výpůjční pult.
Druhá znepokojující věc vyplynula z rozhovorů s mladými lidmi, kteří pracovali
v knihovnách, často s návaznosti na naše projekty, a současně studovali
knihovnictví na vysoké škole. Soudě podle jejich slov se mi zdálo, že na
vlastní kůži zažívají nikoliv neobvyklý protiklad. To, co se učili v praxi
bylo na hony vzdáleno a bez jakéhokoliv vztahu k tomu, co se učili na vysoké
škole.
Je zřejmé, že můj sen, stejně jako setkání, kterých se týkal, nebyl jen mojí
noční můrou. Ačkoliv mně pomohl uvědomit si, co ostatním už bylo jasné, že
získání a udržení si dobře proškolených knihovníků je víc než jen
nezbytným předpokladem dobře fungující knihovny. Bylo to i bude klíčovým
problémem všech českých a slovenských knihoven, ve kterých probíhá revoluce
technických a veřejných služeb. Kdyby nic jiného, ukázalo se zcela jasně,
že problém lidských zdrojů dnes dosahuje kritických rozměrů. A nejenom
v knihovnách zapojených do projektů CASLIN, také v jiných knihovnách těchto dvou
zemí. Je to také vážný problém ve všech knihovnách zemí bývalého Varšavského
paktu. Ba co víc, jak mně bylo později vysvětleno, je to problém, který stejně
chronicky postihuje i všechny rozvinuté postindustriální země.
Tomuto tématu věnovala pozornost konference, kterou v roce 1997 sponzorovala
ve Varšavě Mellonova nadace na téma zkušeností s automatizací v knihovnách
v České a Slovenské republice, Polsku a Maďarsku. Vyslechli jsme diskuse
o modelech personálního zajištění, o přípravě pracovníků na automatizaci nebo
o řízení lidských zdrojů. Dověděl jsem se ale také o nových inovačních snahách
rozšířit pevně etablované programy knihovnického vzdělávání, jako je například
program v polské Toruni.
Původní CASLINovské projekty obsahovaly vzdělávací prvek, financovaný nadací
Pew Charitable Trusts, jehož cílem bylo obsáhnout a podporovat tři důležité
oblasti. Úplně na prvním místě bylo školení systémových knihovníků a jejich
prostřednictvím proškolení ostatních pracovníků v novém knihovnickém systému.
Tato školení pořádali dodavatelé systémů (ExLibris a v případě projektu LINCA,
český distributor systému BIBIS). Možná jsme neodhadli správně, jak obrovský
úkol to je, náklady jsme ale podcenili určitě. A nemyslím jenom finanční.
Křivka učení byla vysoká, software ne zcela vyladěný a termíny šibeniční.
Nicméně to byla jediná oblast, kde se poprvé řešila a prověřila nutnost
celoživotního odborného vzdělávání knihovníků. Tyto praktické zkušenosti byly
pro všechny velkým poučením o úskalí i důležitosti vzdělávání. Druhým cílem
bylo objasnit knihovnám důležitost "public relations", neboť se řeklo, že
pokud se knihovny změní a vezmou na sebe novou, klíčovou úlohu v tomto
informacemi posedlém světě, budou muset být schopny s veřejností komunikovat
a dokonce ji i vychovávat, což znamená hrát určitou úlohu i v přípravě svých
nových uživatelů. Výsledky těchto snah byly různé a dnes si již troufnu říct,
že míra úspěchu či zklamání byla jasným, byť složitým indikátorem
předvídavosti a skutečného zájmu vedoucích pracovníků na oživení knihovnického
systému (rozdíl mezi těmito dvěma zeměmi v 90. letech byl nejenom v tomto, ale
i v jiných ohledech zvláště výrazný).
Naším třetím cílem bylo každoroční pořádání seminářů CASLIN. Zřejmý úspěch
tohoto projektu dostatečně dokládá samotná skutečnost, že pořádání seminářů
daleko překročilo původně plánované (a sponzorované) tříleté období. A chtěl
bych vyzvat čtenáře, aby se podívali na dříve publikované sborníky a udělali
si představu, o jakých tématech se jednalo. Jak jsem již vloni upozornil,
při organizaci posledních seminářů došlo k důležitému posunu: stejný prostor
je věnován projektům řešeným v českých a slovenských knihovnách jako je
věnován prezentacím zahraničních expertů o posledním vývoji v oboru. A letošní
seminář nebyl výjimkou. Odtud pak také pravý důvod proč jsem zabrousil do
historie seminářů. Je totiž nejenom logické, ale také velice potěšující,
že luhačovický seminář byl věnován přímo myšlence celoživotního vzdělávání
knihovníků. Právě proto, vzhledem k mým dávným nočním můrám, bych ho dokonce
nazval symbolickým.
Volání po nových přístupech a oživení všech typů a úrovní vzdělávání se
stalo mobilizující výzvou ve všech regionech světa. Možná, že by vůbec
nebylo přemrštěné je přirovnat k volání po ekologičtějších postojích, což
je jednou z klíčových otázek současné doby. Důvod je nasnadě: obojí patří
k hlavním zásadám, se kterými se bude muset zvětšující se globalizace vyrovnat.
Na jedné straně dochází k rozšiřování regionálních konfliktů, extrémní
chudoby, jak se množí případy mučení, nesmyslného zabíjení hladových,
nevinných obětí, a to všechno jen proto, aby se uspokojila nenasytná chtivost
několika nabubřelých jedinců, na straně druhé si tyto události také neustále
více uvědomujeme. Až je znám z toho někdy zle, sedíme si pohodlně sedíme
v křesle, surfujeme po Internetu nebo se díváme na zprávy a přemýšlíme, zda
všechna ta hrůza má s námi něco společného. Samozřejmě, že má, dotýká se nás
přímo bytostně. Stejně jako skutečnost, že bohatství a chudoba národů
přesahují hranice a kultura, kterou považujeme za vlastní, je právě tak
identická s kulturou vzdálených cizinců, jako je odlišná od kultury našich
vlastních sousedů. Není to jen otázka mezinárodního charakteru produkce
a spotřeby populární kultury. Týká se to i skutečnosti, že ilegální obchod
s drogami funguje stejně v Praze jako v New Yorku. A co je horšího, v obou
zemích se pozitivně projevuje v jejich HNP. Není to ani tak v tom, že svět se
mění na nediferencovaný tok spotřebního zboží, ale spíše v tom, že tradiční
společenské, politické a kulturní hranice se stávají předmětem urputných sporů
a jsou radikálně redefinovány. Mezi četnými nástroji, které k tomu slouží,
transformační úlohu hrají - a i v budoucnu hrát budou - nové informační
technologie, jejichž dopad s největší pravděpodobností převýší vliv, který
v posledním půldruhém století měla zvýšená rychlost a klesající relativní
náklady cestování.
Pouze hlupáci (a i takových bohužel v řídících funkcích pár je) by popírali
vliv těchto okolností na vzdělání a - tím se dostáváme k tématu letošního
semináře - na úlohu knihoven a jejich vlastních vzdělávacích potřeb. Ve svém
úsilí vštěpovat základní dovednosti jsme konfrontováni s novými, jako je
například počítačová gramotnost, která se v každodenním životě, v práci
a dokonce pro naše přežití stává důležitější, než speciální znalosti
našeho oboru, či důležitější než je například schopnost řídit auto. Co víc,
stejně jako zastarávají dovednosti, tak budeme zastarávat i my, pokud nebudeme
připraveni změnit svůj repertoár a společnost na to nebude mít prostředky.
Z čeho se vlastně skládá všeobecné vzdělání? A kde jsou zdroje vědomostí?
A existuje vůbec někdo, kdo by nám pomohl zvládat to neustále narůstající
informačním zatížení?
Před několika málo lety jsme hovořili o knihovnách beze zdí, nyní jako
knihovníci musíme upřít svoji pozornost na školy beze zdí. Je samozřejmé, že
v případě knihoven to neznamenalo, že by se knihovny nemusely opravovat či
přestavovat, ale ovlivnilo to požadavky, které měly budovy nových knihoven
splňovat. Znamenalo to, že tyto budovy se začaly více podobat ústředním bodům
širokých sítí knihoven, knihovníků a zdrojů přístupných v celé řadě různých
formátů pro daleko rozsáhlejší, ba dokonce i mezinárodní, sítě uživatelů,
že v knihovnách bude vedle tradičního přístupu pro případ potřeby ("just in
case") platit i nová strategie, která sleduje princip poskytování informací
včas ("just in time"). Totéž platí i pro vzdělávání: potřebujeme více a lépe
vybavených poslucháren a nejenom pro mladé, ale také pro dospělé ve středním
věku a dokonce i pro důchodce. Protože školní budovy jsou díky připojení
k Internetu a díky multimediálním učebnám branami k informacím, mohou se stejnými
technickými prostředky působit také v distančním vzdělávání a zajistit přístup
svým studentům ze vzdálených míst a z jiných časových pásem. Celoživotní
vzdělávání brzy přestane být výjimkou a stane se pravidlem. A opět to jsou
informačních technologie, které nejenom umožňují uspokojení této potřeby, ale
také ji vyvolávají. Abych se ale mohl udržet "na špici", musím mít neustálý
přísun informací, a abych jej měl, musím umět pracovat a žít ve světě, který
je ve vzrůstající míře ovládán informačními technologiemi. Nejenom knihovníci,
ale i učitelé se musí celý život vzdělávat. Toto není a nesmí být považováno
za privilegium jen několika málo vyvolených.
Ta analogie není náhodná, vyjadřuje prohlubování vzájemné závislosti těchto
dvou profesí. Tak, jak se mění charakter knihovny, je nutné, aby vzdělávací
instituce přehodnotily hlavní úlohu, kterou mají knihovní služby hrát ve
vzdělávacím procesu. Na naší universitě to pociťujeme nejvýrazněji ve třech
oblastech. Za prvé, klasická knihovna do sebe vstřebala okruhy, které byly
samostatné, byť vzájemně se překrývající: výpočetní služby pro akademickou
obec a služby audiovizuální a naukové techniky. Výsledkem je společné
nediferencované oddělení, které nazýváme oddělením knihovnických služeb
a informačních technologií (Library and Information Technology Services neboli
krátce LITS). Více si o tomto procesu můžete přečíst v přednášce naší
ředitelky, paní Susan Perry, která byla hybnou silou celé transformace. Za
druhé se rozšiřuje účast knihovníků na výuce a v kursech například tím, že
v prvních týdnech semestru přijdou do učebny a vysvětlí studentům jak využívat
informace pro konkrétní potřeby okruhů, které mají nastudovat (do svého
lingvistického kurzu si např. zvu knihovnci zodpovědnou za společenské vědy,
aby pohovořila o informačních zdrojích, a nástrojích pro vyhledávání zaměřené
na určité téma). Knihovníci také někdy vedou vlastní semináře pro širší
akademickou obec, například o tvorbě webovských stránek, prezentacích
a elektronickém publikování. To poslední téma je zcela zásadní a současně v očích
některých našich profesorů kontraverzní, knihovníci se totiž dostávají do
situace kdy se profesoři stanou žáky a učí se správně používat nové
technologie při výzkumu či výuce. Druhá strana mince je, že knihovníci jsou
sami postaveni před nutnost se neustále školit a přeškolovat, aby byli
alespoň trochu schopni se orientovat v nových technologiích při všem tom
zmatku tvrzení o jejich využití a výhodách. I to se děje velice různými
způsoby: (1) v katalogizaci je zapotřebí nových dovedností při zpracování
dokumentů a vzhledem k neustálému zavádění nových verzí určitého systému či
dokonce přechodu na úplně nové systémy, musíme se v práci neustále školit. Je
také nutné, abychom sledovali nové technologie a případně se také účastnili
jejich vývoje nebo úpravy pro určité použití. To zvláště platí například pro
oblast ochrany fondů a digitalizace. (2) Co se týče služeb veřejnosti, tak
referenční knihovníci jsou vlastně i akvizičními pracovníky, protože ve své
funkci informačních zprostředkovatelů, se jejich znalosti o tom co je
k dispozici a jak to vyhledat, neomezují na tištěné katalogy nebo jiné formy
databází. Je nezbytné, aby byl knihovník sám motivován k neustálému průzkumu
Internetu v oblasti svého odborného zájmu, a to není nic jednoduchého ani za
nejpříznivějších okolností. Referenční knihovníci se také ocitají v roli
školitelů pro uživatele nových technologií, bez kterých by uživatelé
nemohli nalézt to co hledají. Současně se ale dostávají do situací, kdy mají
spolupracovat s klienty, kteří toho vědí víc než oni. A když k tomu ještě
připočítáte, že to všechno se častěji a častěji odehrává "on-line" a nikoliv
při jednání "tváří v tvář", dostanete velice složitou situaci, v níž výrazy
"být přítomen", "učitel" a "žák" dostávají nový význam. Celoživotní
a distanční vzdělávání bude vzrůstající měrou umožňovat aplikaci nových zásad
i novou definici stávajících pravidel naší profese.
Na první pohled to vypadá náramně jednoduše. Ve skutečnosti to ale bude
znamenat nové a velmi náročné úkoly. Bude to chtít čas, peníze a hodně
obětavého nadšení, a já se nejvíc obávám, že ti, kteří jsou nejvíce závislí
na plynulém přísunu nově vzdělaných občanů, tedy vláda a soukromý sektor,
možná halasně vyjádří této myšlence ideologickou podporu, ale jinak si s ní
příliš lámat hlavu nebudou.
Příspěvky, obsažené v tomto sborníku, odrážejí práci několika knihoven
a knihovníků ze Spojených států, Anglie, ale také České a Slovenské republiky.
Pokrývají celou řadu témat - od vypracování knihovnických učebních osnov,
celoživotního vzdělávání knihovníků a změnu organizace knihovnických
a informačních služeb, až po iniciativy v oblasti knihovnami organizovaného
distančního vzdělávání. I letos se na semináři prezentovala vyrovnaná škála
názorů na nové trendy doma i v zahraničí, včetně závěrečné panelové diskuse ve
velice účinné formě "akvária", poprvé použité na loňském semináři, která dala
prostor nekompromisní výměně nápadů, stížností a výzev po komplexnějším
a soustředěnějším úsilí o nápravu situace jak v České, tak i Slovenské
republice. Můžete se ptát, jak je možné, že to vím, když jsem tento rok
na semináři chyběl. Odpověď je jednoduchá: ve své malé pracovně skryté mezi
regály naší universitní knihovny jsem se na laptopu minulý týden na panelovou
diskusi díval prostřednictvím Internetu. Jak výmluvné!
Úspěch semináře CASLIN je již tradičně dílem všech, kdo se jej účastnili.
Včetně nesmírně laskavého vedení hotelu a jeho zaměstnanců, šoférů, sponzorů,
kteří přispěli k uhrazení účtů, a neuvěřitelného Oty Brídla, našeho
dlouholetého tlumočníka. Pozvaní přednášející byli fantastičtí, a přítomní
vysoce ocenili úroveň jejich workshopů i přednášek. Zvláštní uznání si ale
zaslouží Výukové centrum pro další vzdělávání knihovníků v České republice
konsorcia MOLIN, které seminář organizovalo. Téma letošního semináře bylo
duchovním dítětem Pavly Kánské (MU), která spolu s Danou Lošťákovou (UP),
Hanou Študentovou (SVKOL), Gabrielou Krčmářovou (NK ČR) a Zuzanou Řepišovou
(MU) tvořily organizační výbor. Saša Škyříková a Jitka Zahradníková
dohlížely na organizaci celého semináře a Martin Svoboda, kterému pomáhala
Zuzana Řepišová, se ujal náročné funkce řízení diskuse v "akváriu".
Co se mne týče, při vší patřičné úctě k divům blízkosti vzdáleného, dávám
přednost osobnímu setkání před virtuálním. Chybělo mi, že jsem nemohl sedět
v jedné místnosti se všemi ostatními a slibuji, že si to příště vynahradím.
Andrew Lass
Jižní Hudličky
31. října, 2000
| |
|