Information Studies College in Prague
Jan Machytka
Dámy a pánové,
rád bych nejprve poděkoval za možnost vystoupit na vaši konferenci.
Stanovené téma - vzdělávání knihovníků - mne těší dvojnásobně. Věřím, že
zvýšený zájem odborné veřejnosti o tuto problematiku není přechodný, a že je
i do budoucna příslibem cesty k řešení mnoha problémů, které zde jistě zazní
nejen v mém vystoupení. Vzhledem k reprezentativnímu zastoupení celého spektra
odborných i teoretických osobností oboru, nezbývá než se těšit na postoje
a závěry, které vaše shromáždění přijme.
Svůj příspěvek rozdělím na dvě části. Nejprve se pokusím akcentovat hlavní
problémy knihovnického vzdělávání v ČR, jak je vidíme na naší škole
a následně vám krátce přiblížím VOŠIS, její dosavadní vývoj a plány do
budoucnosti.
Jako hlavní problém současného odborného vzdělávání knihovnických pracovníků
vidím nutnost reagovat na trendy rozvoje současné společnosti. Svoji vizi
budoucích možností jsem detailněji popsal v loňském roce na konferenci
v Seči, proto jen krátce shrnu hlavní trend. Jsme svědky neustálého posunu
v rozvoji informačních technologií, jejich průniku do každodenního života
společnosti a velkého nárůstu požadavků na kvantitu ale i kvalitu
uspokojování informačních požadavků. Zvládnutí těchto trendů pracovníky
informačního sektoru bude mít přímý vliv na další rozvoj společnosti, ale
i postavení současného informačního pracovníka v ní. Vznikají nové informační
systémy, nové typy informačních pracovišť a samozřejmě nové druhy služeb
uživatelům, což následně vyvolává vyšší požadavky na kvalifikaci
zaměstnanců v této sféře.
Hovoříme-li tedy dnes o knihovnickém vzdělávání, máme na mysli především
nutnost prokazatelné, trvale rostoucí úrovně absolventů všech úrovní
knihovnického vzdělávání, ale také i propracovaný systém celoživotního
vzdělávání pracovníků, což je otázka pro mnohé z vás ještě důležitější.
Bez těchto dvou podmínek nebudou moci knihovny svoji úlohu základního článku
v systému transferu informací v budoucnu obhajovat.
Úkolem naší školy je a bude připravovat kvalifikované absolventy pro práci
řadového pracovníka v knihovně. Dlouhodobá praxe však přináší poznání, že
některé trendy, se kterými škola musí pracovat, jsou v přímém protikladu
s výše zmíněnými požadavky. Je potřeba veřejně přiznat trvale klesající zájem
o studium knihovnictví, slabší úroveň zájemců o studium a částečně
i klesající zájem o nástup čerstvých absolventů do knihoven.
Na první pohled se zdá, že jediným důvodem všech problémů je demografický
vývoj. Toto desetiletí je charakteristické každoročně se snižujícím počet
absolventů základních škol (za posledních deset let jde o desetitisíce
žáků). Za stejné období nabídka studijních míst vzrostla téměř dvojnásobně.
Každý si snadno odvodí, že klesá-li počet žáků, klesá v populaci absolutně
i počet vhodných uchazečů. Jen málokterá škola koordinuje své počty
přijímaných studentů s tímto vývojem, neboť dříve nebo později ji " pud
sebezáchovy " donutí chovat se tržně, přijímat i zájemce s menšími
předpoklady a později více či méně vědomě snižovat nároky při výuce. Na
jejich místa nastupují žáci s menšími předpoklady ke studiu, kteří dříve
nemohli na studium na střední odborné škole pomýšlet.
Důsledkem toho je, že problém nedostatku žáků není tak silně pociťován
v horních patrech školské struktury, ovšem v oblasti integrovaných škol
a učilišť je zničující. Ve skutečnosti je dopad těchto pohybů katastrofální
i ve středních odborných školách, neboť pro realizaci studijních programů
školám chybí kvalitní žáci a škola musí stále více pracovat s žáky
vhodnými spíše pro učební obory.
Pravdou ovšem je, že nepříznivých trendů je více. Velmi negativní pro
střední knihovnickou školu byl bezbřehý nárůst víceletých gymnázií, protože
ve svých důsledcích také odřízl školu od studijních typů. Nepříznivý vliv
měla i skutečnost, že za desítky let existence středního knihovnického
vzdělávání se " podařilo" vtisknou naší škole atribut školy, na kterém lze
s úspěchem získat maturitu bez absolvování takových předmětů jako je např.
matematika a dalších, jakoby ke knihovnictví nepatřících předmětů. Dnes tato
průprava zaměstnancům vašich institucí chybí k snazšímu zvládání nových
technologií.
V této společnosti trvale klesá hodnocení postavení profese knihovníka
v žebříčku povolání. Stále méně se setkáváme s tím, že v rodině pokračují
děti v povolání rodičů. Daleko více je běžné, že volba této profese je brána
až jako jedna z posledních možností ve výběru. Myslím si, že i to o něčem
vypovídá.
Naše škola dospěla k názoru, že boj za řešení těchto problémů v rámci
stávajícího systému vzdělávání je nemožný, že je třeba, i za cenu bolestných
rozhodnutí, vykročit z kruhu. Věřte mi, že takové rozhodnutí nebylo lehké,
hlavně proto, že za ním byli lidé a jistota jejich zaměstnání a v takových
případech je každé řešení obtížné.
Ještě jako Střední knihovnická škola v roce 1991, po zvážení všech
dostupných informací jsme mnoho hodin hledali odpovědi na základní otázky
obsahu, formy a úrovně budoucího vzdělávání pracovníků v knihovnách. Rozhodli
jsme se začít kompletním přepracováním obsahu profesní přípravy a změnit
i její místo v hierarchii vzdělávání. Východiskem nám byly zejména zkušenosti
ze zahraničí. Přesvědčili jsme se, že doba, kdy se pracovník knihovny odborně
profiluje ve 14 - 18 letech je nenávratně pryč. Na počátku 21. století je
nemyslitelné zakládat odbornou specializaci budoucího informačního specialisty
již u této věkové kategorie. Je to neudržitelné plýtvání finančními
prostředky, neboť aby žák tohoto věku pochopil předkládanou látku, je třeba
věnovat většinu časové dotace na budování startovacích vědomostí, které žák
základní školy prostě nemá. Na odbornou část předmětu zbývá potom jen málo
prostoru, problematika je silně zjednodušována a konečné odborné vědomosti
jsou pro praktickou činnost absolventa nedostatečné.
Myslíme si, vzdělání knihovníka musí být definováno na novém, kvalitativně
vyšším stupni - v terciárním sektoru vzdělávání. Již v blízké době budeme
žít ve společnosti, kde možná více než padesát procent populace bude
pokračovat po ukončení střední školy v dalším studiu. Myslím si, že by bylo
velkou chybou do budoucna tuto šanci nevyužít a přípravu pracovníků pro
odborná knihovnická místa na tuto úroveň neprosadit. Představte si situaci,
kdy každý druhý návštěvník knihovny bude mít vysokoškolské vzdělání, ale
zaměstanci knihoven to nebudou. To jistě nepřispěje ke změnám, po kterých
v šichni voláme. Proto je třeba nejenom připravit nové studijní programy, ale
i dosáhnout posunutí jejich úrovně do terciární sféry. To je nyní úkol, který
stojí před naší školou a o kterém se domníváme, že by mohl postupně změnit
obraz povolání knihovníka a umožnit mu podílet se na novém dělení rolí
v informační společnosti, které přichází.
Bohužel, nejde vše vždy tak, jak bychom si sami představovali, některá
úskalí státní byrokracie se překonávají skutečně jen s vypětím všech
sil. V krátkosti se Vám pokusím přiblížit, kam až jsme zatím dospěli.
Vznik VOŠIS v roce 1992 byl umožněn odvážným postojem ministra školství,
který si dobře uvědomoval nízký podíl vysokoškolsky vzdělaných
v české populaci, přičemž řešení viděl zejména v rozvoji profesních
neuniverzitních vysokoškolských programů, které v ČR nebyly vůbec
zastoupeny.
Díky této podpoře a také holandským partnerům v týmu byl
během jednoho roku připraven projekt vzniku neuniverzitních vysokých
škol a 12 středních škol mohlo zahájil svoji strastiplnou pouť.
Zpočátku jsme se domnívali, že tím, že popíšeme problémy a řešení,
přesvědčíme postupem času některé pochybovače a boj o nové pojetí
terciárního sektoru bude vybojován. Naší největší chybou v této fázi,
po desetiletích života v centrálně řízené společnosti, bylo naivní
přesvědčení, že když je něco prokazatelně správné a ve světě běžně
existující, je automaticky vyhráno.Bohužel, dnes již víme, že
v demokratické společnosti tomu tak často není, že mnohdy rozhodují
okolnosti, které my, obyčejní smrtelníci naším úzkým pohledem nemůžeme
prostě pochopit.
Taková situace nastala v roce 1996, kdy v dubnu ještě úspěšně vrcholil
experiment neuniversitní profesní vysoké školy a nazrála doba k jejímu
institucionálnímu vyvrcholení a v červnu téhož roku jsme se dozvěděli,
že experiment vlastně ověřoval pouze možnost přejmenování stávajícího
pomaturitního studia na studium vyššího, samozřejmě bez odpovídajícího
institucionálního řešení, při střední škole.I když to tak nevypadalo,
byl tímto rozhodnutím na dlouhé roky další vývoj zakonzervován.
V průběhu dvou let vzniklo více než 170 vyšších škol, ve většině případů
s malými počty studentů a při středních školách, jako náhrada za zrušené
pomaturitní studium. Z provozních důvodů nebylo možno uvažovat od oddělení
provozů střední a vyšší školy. Naše zkušenosti ovšem jasně ukázaly,
že pro naplnění skutečných cílů vyššího studia jako části terciární
sféry vzdělávání je nezbytně nutné budovat vyšší školu jako samostatnou
instituci, s počty studentů počítaných spíše na tisíce než desítky. Jedině
takové množství umožňuje aplikovat nejenom na papíře všechny výhody
vysokoškolského přístupu k výuce. Koexistence se střední školou přináší
nepřekonatelné potíže v personální, provozní i organizačních stránce
a svými důsledky udržuje školu v sekundárním sektoru vzdělávání.
Naše škola se tímto směrem v roce 1995 vydala. Plánovitý útlum počtu
žáků střední školy po čtyři roky průběžně nahrazovala studenty vyšší
odborné školy, kterých máme v současné době 630.
Po rozsáhlých přípravách a odchodu posledních žáků střední školy v loňském
roce jsme provedli přechod na modulární strukturu studijních programů
a aplikovali plnohodnotný kreditní systém hodnocení. Speciálně pro obor
služby knihoven, vědomi si důležitosti takového kroku, vypracovali jeho
dálkovou formu a dále připravujeme přechod na distanční vzdělávání. Ohlas
na krátké oznámení existence takového programu na setkání knihovníků
v Seči nás příjemně překvapil a doufáme, že do začátek školního roku
2001-2002 bude pro MŠMT ČR dost dlouhá doba, aby stačilo program zařadit
do sítě škol.
Jako první škola v ČR jsme získali ocenění nejvyšší kvality EVOS,
nezávislého hodnocení reprezentativní evaluační komisí.
Na jednání akreditační komise pro vysokoškolské studijní programy dne
13. a 14. června jsou po déle než ročních přípravách zařazeny naše
studijní programy a AK by se měla vyjádřit k jejich obsahu a možnostem
jejich realizace.
V podzimních měsících očekáváme i ukončení akreditace našich studijních
programů irskou vysokou školou ve Sligu. Tříletý proces usilování
o získání práva přidělovat absolventům titul bakaláře podle pravidel EU by
tak mohl být úspěšně završen.V roce 2002, určitě ještě před vstupem našeho
státu do EU, by se mohli první absolventi oboru služby knihoven na
naší škole chlubit vysokoškolským certifikátem uznávaným v celé Evropě.
Už nyní mnoho našich studentů stráví část studia v zahraničí. Protože
nejsme vysokou školou, a čistě studijní pobyty pro naše studenty mohou
zahraniční vysoké školy nabízet pouze za úplatu, soustředili jsme se
hlavně na organizování odborných praxí ve 3. a 4. ročníku.V uplynulém
školním roce strávili naši studenti na zahraničních praxích celkem 336
týdnů a pro letošní rok jsou již téměř jisté potvrzené 392 týdny.
Recipročně, i když ve skromnější podobě, organizujeme na předních
pracovištích oboru i odbornou praxi pro studenty ze zahraničí.
V loňském roce to bylo celkem 36 týdnů, pro příští rok předpokládáme 124
týdnů. Rozsah mezinárodní spolupráce možná nejlépe doloží informace, že
jsme v uplynulých třech letech byli školou s největším počtem přijatých
projektů na které přispívá EU z fondů programu Leonardo.
Stejně jako před osmi lety je naše škola přesvědčena, že správná
cesta budoucího vývoje je vznik nové instituce poskytující základní
kvalifikaci oboru na úrovni bakalářského profesního studia. Tento cíl
nemohou naplnit vysoké školy, neboť počty požadovaných absolventů,
má-li být plně nahrazen výpadek středoškolských pracovních sil,
je nad jejich možnosti. Vyšší odborná škola za stávajících podmínek
však bakalářský studijní program sama nemůže poskytovat. Nový zákon
o vysokých školách sice připouští vznik nových neuniverzit, ovšem pouze
na soukromé bázi. A protože všichni víme, že knihovnictví není a asi
nebude příliš lukrativní oblast a studentů schopných platit školné
30 - 40 000 Kč je málo, pokládám za nereálné vznik takové instituce.
Se zřizováním vysokých škol z příspěvkových organizací vysokoškolský
zákon vůbec nepočítá. Paradoxně tak, za vlády sociální demokracie, vznikl
a je již naplňován nový stupeň vzdělávací soustavy, složený ovšem pouze
ze soukromých institucí. Poslední dva roky vedeme se střídavými úspěchy
nekonečné diskuse nad řešením tohoto problému.
Na závěr mi dovolte vyjádřit přesvědčení, že naše škola na nové
úkoly je dobře připravena. Má připravené programy v denní i dálkové
formě pro úroveň bakaláře. Má potřebnou kapacitu jak personální, tak
provozně-ekonomickou. Institucionální a legislativní řešení je však
mimo naše možnosti a tak vám zatím nemohu podat zprávu s konkrétnějším
obsahem dalších kroků, jak bychom si jistě všichni přáli.
|