Se slovem spam se s rozšiřováním Internetu a elektronické pošty (hlavně do komerční sféry) setkáváme stále častěji. Mnozí se bohužel se spamem nesetkávají již jen jako s novým abstraktním pojmem, ale jsou konfrontováni s jeho konkrétními (nepříjemnými) dopady. Stále větší část uživatelů začíná pociťovat každodenní odstraňování nežádoucího balastu ze svých poštovních schránek jako činnost přinejmenším obtěžujícící, a začíná se zajímat o to, zda se dá s tímto soudobým nešvarem elektronické komunikace něco dělat. Tento článek přináší obecný úvod do spamové problematiky; navazující článek pak seznamuje s antispamovými opatřeními připravovanými na celouniverzitní úrovni.
Stručně řečeno, termín "spam" označuje zneužití digitální komunikace, při kterém je na množství adres zasílána jedna a tatáž příjemcem nevyžádaná zpráva, zpravidla komerčního charakteru. Běžný uživatel se setkává se spamem nejčastěji v podobě nevyžádaného elektronického dopisu rozeslaného do světa nějakou firmou či osobou, která se tímto způsobem snaží informovat o novém, často dosti pochybném, produktu. Typickým spamem bývají též návody na "rychlé zbohatnutí" či různé nabídky podivných (ne)legálních služeb, například pornografického charakteru. Je zřejmé, že většina příjemců nemá o tyto zprávy sebemenší zájem a takové zprávy je jednak obtěžují, jednak doslova okrádají - o čas i peníze. Spammeři si samozřejmě neetičnost svého počínání uvědomují. Někteří ve snaze předstírat zdání serióznosti připojují ke svým zprávám lživé formulace typu: "toto není spam" nebo "na základě Vámi projeveného zájmu ..." a nabízí (obvykle fiktivní) možnost vyžádat si odstranění adresy příjemce z databáze adres používané spammerem k rozesílání jeho zpráv1.
Důvody, které vedou spammery ke zneužívání elektronické komunikace, jsou zřejmé. Rozeslání spamu v drtivé většině případů spammera téměř nic nestojí, zato tímto způsobem dokáže vnucovat své produkty či služby obrovskému množství lidí. Výhodou z pohledu spammera je také možnost ukrýt svou identitu. Je poměrně snadné zfalšovat údaje v hlavičce elektronického dopisu, použít neplacenou, a tedy anonymní službu poštovních serverů či zneužít k rozesílání spamů cizí server2, takže vystopovat skutečného původce spamu bývá velmi obtížné. Rovněž současné legislativní, organizační a technické možnosti obrany proti tomuto způsobu "marketingu" jsou zejména v České republice značně omezené.
V dnešním digitálním světe existuje vícero typů globální digitální komunikace; všechny jsou potenciálně ke spamu zneužitelné - ať již jde o rozesílání spamů faxem, pomocí zpráv SMS či elektronickou poštou. Z legislativních i praktických důvodů jsou však dnes nejsnáze zneužitelné právě tradiční komunikační služby Internetu - email a Usenet news, protože jsou spojeny s nejmenšími náklady na straně rozesílatele.
Usenet-spam je zpráva zveřejněná současně ve velkém množství newsových skupin, obvykle bez ohledu na jejich tématické zaměření. Nemusí jít přitom vždy jen o zlovolné aktivity klasických spammerů: praktické zkušenosti ukazují, že každá zpráva zaslána již do více než 20 skupin je pro většinu uživatelů nerelevantní, a získává tak - bez ohledu na obsah - charakter spamu. Klasický Usenet-spam je cílen na ty uživatele, kteří čtou newsy, ale zřídkakdy posílají elektronické dopisy či skrývají své e-mailové adresy.
E-mailový spam zasahuje individuální uživatele přímo e-mailem. Spammer získává adresy svých obětí většinou automatickým prohledáváním newsů, elektronických konferencí nebo webových stránek3. Takto vytvořené databáze elektronických adres bývají cenným artiklem pro obchod s dalšími zájemci. Velice ošklivou variantou e-mailového spamu je zasílání spamu do elektronických konferencí typu listserv, neboť tím se již tak velké množství spamem zasažených uživatelů ještě násobí.
Spam je špatný hned z několika důvodů. Velmi názorně to popisuje [2]:
Příkladů závadnosti spamu lze uvést ještě mnohem víc; avšak každý z výše uvedených důvodů je již sám o sobě dostatečným důvodem k tomu, aby byl spamming zařazen do kategorie aktivit krajně nežádoucích.
Pokud by spammer používal k rozesílání spamů svůj vlastní systém, riskoval by jeho umístění na černou listinu spammerů a následně jeho blokování ze strany mnoha cílových uživatelských systémů. Proto spammeři velmi často zneužívají cizí systémy. Samozřejmě nemohou použít jakýkoliv SMTP server na Internetu. Jako prostředníka pro šíření spamu lze využít pouze ty SMTP servery, které mají povoleno doručování pošty pro všechny domény v Internetu - pracují v režimu open relay. Každý takto nakonfigurovaný SMTP server má poměrně vysokou šanci, že bude zapsán na černou listinu spammerů, a to nezávisle na svém původním, často zcela nevinném, určení.
Při přenosu e-mailu od odesílatele k příjemci dochází k následujícímu scénaři: poštovní server MTA (Mail Transfer Agent) na straně odesílatele kontaktuje jiný MTA (většinou na straně příjemce), který e-mail doručuje dále. Každý MTA by měl sloužit pouze pro svoji doménu a doručovat poštu pouze z/do této domény. Tomu se říká poskytovat pro danou doménu relaying. Pokud poskytuje MTA relaying pro celý Internet, jedná se právě o open relay zmíněnou výše.
Spammer pomocí svého MTA požádá nějaký jiný MTA o rozeslání spamů. Pokud je onen MTA typu open relay, požadavku vyhoví. Největší výhodou z pohledu spammera je fakt, že stačí požádat o doručení jednoho jediného e-mailu na určené adresy. Spammer tedy přenese e-mail pouze jednou a pak se již může klidně odpojit od Internetu (používá-li vytáčené připojení). Veškerou zátěž převedl na cizí MTA s open relay, který rozesílá a rozesílá a ...
Jeden z prvních známějších spamů se objevil již v roce 1988 (viz [6]). Tehdy jistý student na univerzitě v Marylandu poslal do newsových skupin řetězovou zprávu patřící do kategorie "pyramidových her", v jejímž předmětu se vyskytovala slova "MAKE MONEY FAST". Od té doby se pro zprávy s podobným obsahem vžilo označení MMF (neplést s českou zkratkou jedné ctihodné mezinárodní instituce!).
Druhou velice známou spamovou aférou je případ z roku 1994, kdy jedni manželé, právníci v oblasti amerického imigračního práva, použili spam jako způsob reklamy pro podávání přihlášek do "Green Card Lottery". Rozeslali tehdy nevyžádanou reklamní nabídku údajně do všech v té době existujících newsových skupin (kterých bylo tehdy cca 6.000). Jako "odměnu" za tento čin obdrželi 35 000 silně odmítavých reakcí, které zaplnily 73 GB diskového prostoru providera těchto dvou manželů. Tento případ bývá uváděn jako jeden z prvních příkladů "střetu kooperativního, značně liberálního a v zásadě nezištného způsobu fungování s mnohem drsnějším způsobem fungování komerčního světa, založeného na konkurenci a snaze prosadit se a zvítězit nad druhým. Skutečnost, že první byli právníci, byla velmi příznačná" [6].
Absolutně účinná a obecně aplikovatelná obrana proti spamům v současnosti v podstatě neexistuje. Existuje však několik přístupů, které mohou pomoci problémy v dané oblasti alespoň zmírnit. Zahrnují jednak přístupy individuální usilující o omezení množství spamů, které dostává daná konkrétní osoba či skupina osob6 (filtrování pošty a blokování spamovských zdrojů, skrývání adres, žaloby proti spamerským firmám), jednak přístupy tak říkajíc "všeobecně prospěšné" snažící se bojovat s fenoménem spamu obecně (osvětou, tlakem na providery a správce systémů aby neposkytovali spamerům prostor pro jejich činnost, lobováním za přijetí účinnější antispamové legislativy, apod.). Zmiňme alespoň v obecné rovině přístupy, které jsou nejpoužívanější.
Jednou z věcí, kterou může - alespoň teoreticky - podniknout každý příjemce spamů, je zaslání stížnosti providerovi spammera (stěžovat si přimo pachateli nemá obvykle žádný efekt). Nejdříve je však třeba zjistit, komu si vlastně stěžovat - a to již může být v praxi bohužel komplikovanější a ne pro každého použitelné. Existují specializované programy a služby, které umožňují proces identifikace správných adres a "hlášení spamu" provádět za uživatele. Stačí jim zaslat příslušný dopis-spam (např. služba SpamCop).
Odkud spam přichází, lze zjistit z polí Received
v záhlaví dopisu.
Seznam těchto polí shora dolů poskytuje jména systémů, přes které spam
prošel (avšak v přesně opačném pořadí). Jakmile najdete podezřelou doménu,
pokuste se zjistit, o jakou se jedná organizaci. Zkuste se podívat na
různé antispamové WWW stránky, newsy nebo další zdroje. Pokud se jedná
o organizaci, která se snaží bojovat proti spamu, stěžujte si u ní.
Jestliže je o této organizaci známo, že ignoruje stížnosti ohledně spamů,
stěžujte si u jejich providera. Pokuste se najít jejich WWW stránky
(například přidáním www.
před doménové jméno). Uvidíte-li
stránku podobnou spamu, který jste obdrželi, našli jste pravděpodobně přímo
spammery. Narazíte-li na stránku nabízející služby související s připojením
na Internet, identifikovali jste pravděpodobně místo, kam si máte
stěžovat. Pokud jste indentifikovali doménu spammerů a chcete najít jejich
providera, použijte program traceroute
.
Jestliže si nejste jisti, zda si stěžujete na správnou adresu, je dobré
připojit ke stížnosti žádost o přeposlání stížnosti na to pravé místo.
Nevíte-li, na jakou adresu v dané doméně máte stížnost poslat, zkuste ji
najít na WWW stránkách. Alternativou je služba abuse.net
.
Pokud není žádná z těchto možností použitelná,
lze vždy ještě zkusit adresu postmaster@<daná_doména>
.
Při své stížnosti buďte slušní - ten, komu si stěžujete, často za spam vůbec nemůže. Ve stížnosti pošlete všechny hlavičky spamu, který ohlašujete. Bez nich provider nic nezjistí. Na svoji stížnost pravděpodobně nedostanete žádnou odpověď. To ale nemusí znamenat, že provider nepodniká patřičné kroky. Může se stát, že bude provider zavalen stížnostmi a nebude v jeho silách na všechny odpovídat. Na druhé straně jsou známy i případy pozitivní reakce, nejde tedy a-priori o zbytečnou činnost. Rostoucí záplava spamů nutí i velké providery a provozovatele veřejných poštovních služeb podnikat protiopatření, a to čistě z ekonomických důvodů7.
Jednou z nejpoužívanějších metod obrany proti spamu, je rozeznání spamu při jeho příchodu a jeho následné ošetření. Existují v zásadě dva způsoby, jak spam rozeznat: na základě černé listiny odesilatelů nebo podle obsahu zprávy. Se zprávou, která byla identifikována jako spam, lze pak nakládat různým způsobem. Může být SMTP serverem přímo zahazována, nebo může být pouze označkována a postoupena k dalšímu zpracování (likvidaci, uložení do vyhrazené poštovní schránky, apod).
Na Internetu existuje několik černých listin spammerů. Správce může poštovní server (MTA) nakonfigurovat tak, aby při příchodu každého dopisu vyslal dotaz, zda stroj, od kterého zprávu přijímá, nemá záznam v některé černé listině a v kladném případě poštu z daného místa odmítnout (blokovat). Dotaz do černé listiny se typicky provádí jako DNS dotaz.
Jedním z velice zajímavých projektů v této oblasti je MAPS (Mail Abuse Prevention System). Ten obsahuje hned několik černých listin. Další černé listiny spravují například SpamCop zmíněný již výše nebo ORDB (Open Relay DataBase, seznam open relay serverů).
Pro identifikaci spamu je možno také využít některého specializovaného programu, který se pokouší odhalit spam - nejčastěji na základě výskytu určitých slov či frází v textu dopisu. Dokonalejší programy se pokouší využívat heuristické postupy a metodu "učení se" na základě předkládaných příkladů. Obecně se však dá říci, že spolehlivost takovýchto filtrovacích programů nemusí být vždy uspokojivá, u těch nejlepších se pohybuje kolem 60-70% (důležitý je přitom nejen co nejvyšší počet zachycených spamů, ale také co nejnižší počet falešných hlášení, kdy je jako spam označena pro uživatele důležitá relevantní zpráva).
Filtrovacích anti-spamových programů existuje velké množství, mezi ty nejznámější patří: Spam Eater Pro dostupný ve verzi freeware a shareware pro POP3 poštovní schránky, Brightmail, který dnes na svých serverech provozují i někteří nejvýznamnější američtí Internetovští připojovatelé (AT&T Broadband, EarthLink či Microsoftí MSN), nebo SpamKiller.
Poměrně častý způsob je využití obou přístupů současně - blokace za podpory černých listin i filtrování. Na tomto principu funguje například i volně dostupný filtrovací program pro unixové uživatele SpamAssassin. Uživatel si přitom obvykle může stanovit jak vlastní kritéria filtrování, tak i zdroje, z nichž nechce poštu nikdy přijímat a naopak zdroje, jejichž poštu chce přijímat vždy, bez ohledu na její obsah.
Některé filtrovací programy bývají současně provázány i s antiviry. S tím, jak trh antispamových filtrovacích nástrojů získává na objemu a důležitosti, přitahuje pozornost i těch největších firem z oblasti antivirové ochrany a bezpečnostního software: firma Network Associates (nabízející mimo jiné známý antivir McAfee) koupila v dubnu letošního roku norskou společnost Novasoft vyvíjející antispamový systém SpamKiller; společnost Symantec (obchodující s antivirem Norton AntiVirus) ohlásila svůj vlastní antispamový systém na podzim tohoto roku.
Jednou z často používaných preventivních metod obrany proti záplavě spamů je snaha snížit riziko toho, aby se elektronická adresa uživatele dostala do spamerských databází adres. Mezi obvyklá doporučení patří:
@
" jiným znakem či řetězem znaků; např.
namísto novak@muni.cz
lze uvést
"novak AT muni.cz"
8I když takováto opatření spamům nezabrání, pomohou alespoň problémy s nimi zmenšit. Bohužel za cenu určitých komplikací při používání elektronické pošty.
Mnoho spamů obsahuje pokyn nabádající zaslat email s příkazem
"remove"
či provést analogickou akci na udané www-stránce,
pokud si příjemce nepřeje dostávat další zprávy od zasílatele.
Ponechme stranou skutečnost, že nás někdo žádá o odstranění
ze seznamu, do kterého jsme se sami nikdy nezapsali, ale uvědomme si
základní pravidlo: Spammer vždy lže. V tom lepším případě
nezpůsobí provedení akce remove
nic (opravdový spammer
nemá v úmyslu se odstraňováním adres jakkoliv zatěžovat, smyslem
jeho vyhlášení je pouze vyhovět liteře příslušného zákona na
ochranu proti spamům a/nebo dodat svému počínání zdání věrohodnosti).
V tom horším případě poskytne příjemce akcí remove
spammerovi
potvrzení o tom, že daná adresa je skutečně "živá"
a výsledek bude přesně opačný - bude dostávat ještě více spamů
než kdykoli předtím.
Ačkoliv je spamming činnost krajně zavrženíhodná, nedoporučuje se používat v boji s ním aktivní prostředky namířené přímo proti spammerům (nejvýše s výjimkou upozornění na tuto aktivitu), tim méně snižovat se na jeho úroveň. Mimo jiné to znamená:
Dlouhodobě účinnějšími nástroji obrany jsou osvěta, dokonalejší technické nástroje a kvalitnější legislativa.
V řadě zemí se diskutuje či přijímá nová legislativa upravující možnosti šíření a získávání informací prostřednictvím Internetu, zahrnující mimo jiné i problematiku spamu. V principu lze zvažovat dvě základní varianty poskytování informací - "bez souhlasu" a "na vyžádání". První model (stávající stav) přepokládá, že uživatel s poskytováním (propagačních) informací automaticky souhlasí a pokud si nepřeje informace dostávat, musí svůj nesouhlas výslovně uvést. Druhý model vychází z opačného přepokladu - informace je možné aktivně zasílat pouze tomu uživateli, který s tím vyslovil explicitní souhlas předem. Současná, v řadě zemí již existující, i připravovaná legislativa je z hlediska účinnější ochrany proti spamům většinou bohužel nedostatečná; i ty pokrokovější antispamové zákony se zaměřují spíše na to, jak postavit mimo zákon falšování elektronické identity či nevyhovění požadavku na zastavení proudu zpráv, než na radikální změnu právního postavení stávajícího modelu poskytování nevyžádaných informací.
1 | Často však použití doporučeného
způsobu odstranění vede k intenzivnější spamové záplavě, neboť se tímto
způsobem ověřila platnost a funkčnost konkrétní elektronické adresy -
viz. dále.
... zpět do textu |
2 | Uvádí se, že většina nejaktivnějších
spamerů pochází ze Spojených států, přitom však téměř 70% jimi
generované pošty přichází prostřednictvím zahraničních serverů.
... zpět do textu |
3 | Zaregistrovány již byly i případy "slovníkových
spamových útoků", kdy příslušný software generuje milióny
potencionálních emailových adres nahodilou kombinací znaků,
slov a domén s tím, že v dostatečně velkém vygenerovaném souboru bude vždy
nezanedbatelné množství adres platných.
... zpět do textu |
4 | Ilustrativní je příklad společnosti
America Online, která běžně připojuje domácí uživatele k Internetu
prostřednictvím modemu a placeného telefonního spojení: svého času
registrovala AOL ve své síti až 1,8 miliónů spamů denně od firmy Cyber
Promotions, a to tak dlouho, dokud soud nenařídil dané firmě tyto
její aktivity ukončit. Za předpokladu, že typickému uživateli trvá
v průměru 10 sekund, než jeden jediný spam identifikuje
a vymaže, pak to jen v síti AOL představovalo 5000 hodin denně, po které
byli její uživatelé zcela zbytečně připojeni, a samozřejmě za toto
připojení také zaplatili.
... zpět do textu |
5 | Tyto systémy tak zcela nevinné nejsou,
neboť v důsledku příliš liberální konfigurace toto zneužití umožňují.
... zpět do textu |
6 | Ukazuje se, že spamem bývají více zasaženi uživatelé,
jejichž emailová adresa je v abecedním řazení blíže začátku abecedy. Je to
důsledek toho, že proces rozesílání obrovského kvanta dopisů podle abecedně
setříděné databáze adres často nedoběhne do konce, protože je dříve či později
zastaven - ať již zásahem providera či správce zneužitého poštovního
serveru, nebo jiným mechanismem.
... zpět do textu |
7 | Některé odhady
uvádějí ztráty Internetovských providerů plynoucí z odchodu spamem
znechucených uživatelů až na 1 milión USD na každých 7 miliónů zákazníků.
... zpět do textu |
8 | Takovéto maskování adres
se označuje termínem "munging" - od anglické zkratky MUNG:
"Mash Until No Good". Více k technikám mungingu lze nalézt
na http://members.aol.com/emailfaq/mungfaq.html
... zpět do textu |